Nå kan du få ferie på billigsalg

Du kan nå få den billigste ferieturen på mange år. SAS lanserte i går flybransjens svar på Interrail, og konkurrentene bretter opp ermene for å møte utspillet for ikke å tape markedsandeler. -Forbrukerne er den store vinneren.Prisene er på et bunnivå,sier direktør Rolf Forsdahl i Den norske reisebransjeforening.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Sommertilbudet til SAS, Lufthansa og deres alliansepartnere kom overraskende på reiselivsbransjen i går. Tilbudet, som har fått navnet StopEuropa Airpass, skjerper den knallharde konkurransen om feriekundene. Forbrukeren er den store vinneren. Prisene er på et bunnivå. Vi må regne med at prisene stiger i årene som kommer, sier administrerende direktør Rolf Forsdahl i Den norske reisebransjeforening til Dagbladet.

Allianser

Nå finnes det et utall billige alternativer for dem som ennå ikke har bestilt ferieturen. Blant annet har ikke NSB øket prisene på de tradisjonelle Interrail-billettene, og fergeselskapene annonser billige overfartsturer til kontinentet. I tillegg til SAS' pakketilbud, har også Braathen Safe innført sitt Nordic Pass, som gir billige rundreiser i Skandinavia og Baltikum. Tilbudet til SAS og deres samarbeidspartnere er nok et bevis på at konkurransen blir hardere på ferie-og fritidsreiser, sier administrerende direktør Erik Braathen i Braathen Safe. Årsaken til de superbillige flybillettene i sommer er først og fremst de mange selskapsalliansene som er inngått den siste tiden. Rolf Forsdahl er bekymret over utviklingen. Dersom prisene går ytterligere ned, kan vi få amerikanske tilstander i Norge. På sikt kan prisdumpingen føre til at enkelte selskaper ikke klarer å følge med i konkurransen, og dermed kutter ut enkelte ruter. Den økonomiske situasjonen hos flyselskapene blir forverret dersom utviklingen fortsetter, advarer Forsdahl.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ikke overrasket

Administrerende direktør, Petter Asperud i Vingreiser er ikke overrasket over at flyselskapene satser på turistmarkedet. Det er ikke tvil om at SAS med dette tilbudet konkurrerer på "vårt marked". Selv om de nå satser på enkelte typiske feriesteder, konkurrerer de først og fremst med våre storbytilbud, sier Asperud. Stop Europa vil først og fremst konkurerere med Interrail. Informasjonsdirektør Svein Horrisland i NSB tror likevel at interessen for Interrail ikke vil forsvinne. Interrail har noe eget, som ikke flyreiser kan konkurrere med. Med en Interrail-billett har du større friheter. Du trenger ikke planlegge reisen i detalj, sier Horrisland.

Lavere priser?

Det er for tidlig å si noe om prisene generelt vil bli lavere som resultat av SAS og Lufthansas sommertilbud. Braathen Safe kan ikke si noe om de vil senke prisene. Først må de se nærmere på konkurrentens tilbud. Likevel tror jeg ikke vi har noe dårligere tilbud. Også vi samarbeider med flere forskjellige flyselskaper, sier Erik Braathen i Braathen Safe. Ifølge Petter Asperud i Vingreiser må også de evaluere sommertilbudet før de kommer med eventuelle mottiltak. Fergeselskapene er ikke redde for at den tradisjonelle bilferien vil dø ut som følge av billigere flybilletter. Ferger er den perfekte starten på en bilferie i Europa, og jeg ønsker SAS lykke til med prosjektet. Økt konkurranse fører rett og slett til at kvaliteten øker. Vi må nå se på sommertilbudet til flyselskapene for å vurdere om vi skal sette prisene ytterligere ned, sier administrerende direktør Jon Erik Nygaard i Color Line.