UNDERSØKELSE SKAL GI KUNNSKAP:  Målet med innbyggerundersøkelsen er å skaffe kunnskap om hva som bør, og kan endres i offentlig sektor. Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad/SCANPIX
UNDERSØKELSE SKAL GI KUNNSKAP: Målet med innbyggerundersøkelsen er å skaffe kunnskap om hva som bør, og kan endres i offentlig sektor. Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad/SCANPIXVis mer

Nå kan du gi ris og ros til offentlige tjenester

30.000 spørreskjemaer sendes ut i dag.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

||| (Dagbladet.no): I dag får 30 000 tilfeldig utvalgte nordmenn et spørreskjema i posten.

Innbyggerundersøkelsen 2009 er den første i sitt slag, og den største undersøkelsen som noensinne er gjennomført om offentlige tjenester i Norge. I undersøkelsen får de utvalgte nordmennene mulighet til å si hva de mener om de store publikumstjenestene her i landet.

Dette omfatter blant annet:
- Helse- og omsorgstjenester
- Oppvekst- og utdanningstjenester
- Trygghet- og sikkerhetstjenester
- Skattekontoret
- Samferdsel 
- NAV.

Spørsmålene i undersøkelsen er utarbeidet av en faglig styringsgruppe med eksperter fra flere av landets største høgskoler og universiteter, i tillegg til representanter fra Statistisk Sentralbyrå, Direktoratet for forvaltning og IKT (Difi), og Fornyings- og administrasjons-
departementet.

Skal gi ny kunnskap
Det er fornyings-og administrasjonsminister Heidi Grande Røys (SV) som har bedt om innbyggerundersøkelsen.

BA OM UNDERSØKELSE:
Fornyings- og administrasjonsminister Heidi Grande Røys SV) var den som ønsket at denne undersøkelsen skulle gjennomføres.
Foto: Stian Lysberg Solum / SCANPIX
BA OM UNDERSØKELSE: Fornyings- og administrasjonsminister Heidi Grande Røys SV) var den som ønsket at denne undersøkelsen skulle gjennomføres. Foto: Stian Lysberg Solum / SCANPIX Vis mer

Difi har ansvaret for gjennomføring og oppfølging. Undersøkelsen skal gjennomføres hvert andre år for at man skal kunne se en utvikling over tid, og skal måle hvor tilfredse innbyggerne er med det offentlige tjenestetilbudet.

- Målet med undersøkelsen er at innbyggernes syn skal gi ny kunnskap til hva som eventuelt kan, og bør forbedres i offentlig sektor, sier prosjektleder for innbyggerundersøkelsen og seniorrådgiver ved Difi, John Nonseid.

- Denne undersøkelsen gir en detaljert tilbakemelding til myndighetene om hvordan folk oppfatter det tilbudet de får av myndighetene. Et valg sier ikke hvor skoen trykker, men her vil man få et godt inntrykk av hvor det er forbedringspotensiale og hvor folk er fornøyde, sier Hellevik.