APPER: I morgen er dagen hvor verdens befolkning skal fylle sine nye tekniske julegaver med apper. Foto: Anita Arntzen / Dagbladet
APPER: I morgen er dagen hvor verdens befolkning skal fylle sine nye tekniske julegaver med apper. Foto: Anita Arntzen / DagbladetVis mer

Nå kan du være med på å sette ny verdensrekord

Julegavene skal fylles med 350 millioner apper.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Her hjemme på berget river vi i kveld julepapiret av en mengde nye tekniske duppeditter. Smarttelefoner og nettbrett har blitt en stor del av de fleste husstander, og disse må naturligvis proppes fulle med nytt innhold.

Etterhvert som resten av verden også kommer etter med sine nyanskaffelser i morgen tidlig, vil mengden nedlastede apper skyte i taket.

Utenom de vanlige I fjor ble ikke mindre enn 328 millioner apper lastet ned den 25. desember. Det er ventet at dette tallet i år vil overskride 350 millioner, skriver nettmagasinet Quartz.

Facebook, Twitter, Instagram, WhatsApp og Angry Birds er blant de opplagte valgene i de tusen hjem, men etter disse begynner folk å lete etter andre tilbud. Dette byr på muligheter for utviklere av nye apper.

Men det er likevel ikke slik at «julekvelden» kommer for alle små teknovisjonærer. Markedsføringskostnadene er nemlig skyhøye.

Dyr reklame SuperData, et firma som undersøker vanene til folk som spiller dataspill, sier mener at jula markerer en ny syklus i «gamerens hverdag». Og at de nå aktivt leter etter nytt innhold. Dette vet også de som selger annonseplasser.

ifølge firmaet kostet det utviklerne omlag 30 kroner i markedsføring per innstallasjon av et spill i november i måned. I desember stiger dette tallet til 45 kroner. Stort sett dekker salget av spill bare halvparten av dette beløpet.

Markedsføringtaktikkene varierer veldig. Ifølge Bloomberg kjøper enkelte utviklere seg nedlastninger for å figurere høyt på «mest solgt»-listene, mens blant annet Candy Crush har gått så langt som å lage en tv-reklame.

Disse appene vil nå et så stort publikum at selv om nedlastingen er gratis, vil de igjen håve inn på antall reklamevisninger i sine apper.

Tross nedlastningsbonanzaen vil med andre ord de mindre utviklerne tape penger i jula.

ALTERNATIVER: Facebook, Twitter, Instagram, WhatsApp og Angry Birds er blant de opplagte valgene i de tusen hjem, men etter disse begynner folk å lete etter andre tilbud. Dette byr på muligheter for utviklere av nye apper. Foto:Thomas Rasmus Skaug / Dagbladet
ALTERNATIVER: Facebook, Twitter, Instagram, WhatsApp og Angry Birds er blant de opplagte valgene i de tusen hjem, men etter disse begynner folk å lete etter andre tilbud. Dette byr på muligheter for utviklere av nye apper. Foto:Thomas Rasmus Skaug / Dagbladet Vis mer