GLAD FOR TILSKUDD: Blant de 300 som har fått 10 000 kroner i tilskudd til å kjøpe el-lastesykkel er Turboneger-gitarist og musikkredaktør i Tidal, Knut Schreiner. Foto: Magnus Stivi
GLAD FOR TILSKUDD: Blant de 300 som har fått 10 000 kroner i tilskudd til å kjøpe el-lastesykkel er Turboneger-gitarist og musikkredaktør i Tidal, Knut Schreiner. Foto: Magnus StiviVis mer

Oslo kommune ut med tre støttemillioner:

Nå kan Schreiner-familien el-sykle til skole og jobb

300 beboere i Oslo kommune har fått 10 000 kroner i tilskudd for å kjøpe seg el-lastesykkel. Blant dem er musikkredaktør og Turboneger-gitarist Knut Schreiner.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Onsdag offentliggjøres listen over hvem som har fått tildelt støtte fra Oslo kommune til å kjøpe el-lastesykler. Kommunen gir økonomisk støtte til innkjøp av 300 sykler etter førstemann til mølla-prinsippet.

Alle de 300 søkerne får 10 000 kroner hver i økonomisk støtte til å kjøpe en ny elektrisk lastesykkel med kasse.

1. februar la Oslo kommune ut søknadsskjema for støtte til kjøp av el-lastesykkel, og bare to til tre timer etterpå var alle 300 plassene på lista fylt opp.

MARKED: Heidi Sørensen i klimaetaten forteller at Oslo kommune gjør dette for å dra i gang et marked.
Foto: Gorm Kallestad / SCANPIX
MARKED: Heidi Sørensen i klimaetaten forteller at Oslo kommune gjør dette for å dra i gang et marked. Foto: Gorm Kallestad / SCANPIX Vis mer

- Vurderingen her var at el-lastesykkel var det ikke så mange som hadde hørt om, så vi tenkte at det sikkert kom til å ta litt tid, men det gikk unna på to-tre timer, sier Heidi Sørensen, direktør i klimaetaten i Oslo kommune.

På lista over dem som har mottatt tilskudd for å kjøpe el-lastesykkel, finner vi blant annet journalist og forfatter Åsne Seierstad, fløytist Steinar Ofstad og Bjørn Nesse Hunderi i Sps stortingsgruppe.

Musiker Knut Schreiner, som jobber som musikkredaktør i Tidal, og er kjent som gitarist i bandet Turboneger, er én av de som er glad for tilskuddet.

- Vi bor på St. Hanshaugen med to barn, og kan sykle til skole og jobb. Oslo får en stadig bedre sykkelkultur- og infrastruktur, og med el-transportsykkel kan man la bilen stå i mye større grad, skriver gitaristen i en melding til Dagbladet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Tidligere bystyrerepresentant, Andreas Mjærum Behring, er også på lista.

- Jeg søkte fordi vi fra høsten av kommer til å ha barn i to forskjellige barnehager. Og da handler det om å finne en logistikk som gjør at det går opp. I tillegg er det hyggelig å tenke at man skal få mer bevegelse og aktivitet i hverdagen og ikke måtte kjøre bil, sier Behring.

Han sier videre at denne ordningen gjør det mer sannsynlig at de skaffer seg en el-lastesykkel.

- Ordningen var jo der, så da søkte vi. Vi tenkte at det var morsomt, og da ender det med at vi faktisk gjør det, ikke bare snakker om det.

En del av å gjøre Oslo mer klimavennlig

Når Oslo kommune skal vurdere suksessen av denne ordningen vil det ikke vurderes ut fra hvor mange som har søkt, men effekten det får på at andre kjøper slike sykler.

- Dette gjør vi for å dra i gang et marked, og for å vise frem et tilbud som vil gjøre det lettere for folk flest i hverdagen, ser Sørensen i klimaetaten.

Tilskuddsordningen er den del av en større plan om å gjøre Oslo til en sunnere og mer klimavennlig by. Kommunen har et ønske om å redusere utslippene til byen med 45 prosent innen 2020.

- Vi skjønner godt at flere folk har lyst på, men sånn er det med konkurranser. Dette var jo egentlig en førstemann til mølla-konkurranse, sier hun.

- Mange vil parkere bilen sin, og det er det som er klima- og miljøeffekten av dette. Det å sparke i gang markeder som el-lastesykkel synes vi er viktig.

I fjor var det en tilskuddsordning i byen for vanlig el-sykkel, men slik Sørensen ser det er det ikke behov en slik ordning for vanlige el-sykler igjen.

- Nå går det så mange el-sykler rundt i byen at det er ikke noe behov for det. Det var ikke så mange år siden jeg ble oppmerksom på at de fantes, og nå føler jeg at jeg ser dem over alt. Så det har helt åpenbart vært en suksess, sier hun.

Markant økning i salg og etterspørsel

Byråden for miljø og samferdsel i Oslo, Lan Marie Nguyen Berg, sa til Dagbladet i fjor at målet med elsykkel-støtten er å få folk til å la bilen stå, og heller benytte seg av elsykkelen.

- Det gjelder uavhengig av om du er fattig eller rik. Nå vil vi evaluere ordningen, og se om den har hatt den ønskede effekten. Uansett har vi bidratt til masse blest rundt elsykkel som transportmiddel. Så får vi se hvordan salgstallene er ved utgangen av året. Jeg håper og tror at kommunen har bidratt til å skape et marked for disse grønne og effektive transportørene, skrev Nguyen Berg i en e-post den gang.

Ifølge Jo Espen Bjerk, eier av EVO Konsept som importerer el-sykler, har blesten rundt dette hatt en slik virkning det siste året.

- Det er litt tidlig å ha full oversikt, men det er tidlig i sesongen for oss nå og en tid hvor vi ikke vanligvis selger så mye sykler, men vi ser en markant økning i salget og etterspørselen på transportsykler, sier Bjerk til Dagbladet.

Han mener den økende interessen for el-sykler har en direkte sammenheng med Oslo kommunes tilskuddsordning.

- Vi ser det har en sammenheng. Folk forklarer gjerne at de har fått støtte eller har søkt om støtte og vil ha en slik sykkel, forteller han.

EVO Konsept konkluderer med at når det gjelder etterspørsel etter el-sykler og el-transportsykler, så fungerer kommunens tiltak ved å skape oppmerksomhet og interesse rundt det.

- Hovedmotivatoren er nok den praktiske virkningen i hverdagen. At det er lett å komme seg til og fra jobb med barna, pluss at det er vesentlig rimeligere å sykle enn å kjøre bil, sier Bjerk.

Kritikk mot ordningen

Da Miljøpartiet De Grønne avholdt landsmøte i 2016 og Lan Nguyen Berg og Rasmus Hansson ankom med sykkel.
Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix
Da Miljøpartiet De Grønne avholdt landsmøte i 2016 og Lan Nguyen Berg og Rasmus Hansson ankom med sykkel. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix Vis mer

Da tilsvarende liste bare med støtte til el-sykkel ble offentliggjort i fjor, ble det klart at flere av dem som hadde fått støtte tilhørte samfunnets absolutte topp. Det var mangemillionærer, skipsreder, direktører og profilerte redaktører på lista.

Blant dem var Nettavisen-redaktør Gunnar Stavrum, som sa til Dagbladet at han gjorde det som et stunt. «For å demonstrere hvor tåpelig denne ordningen er». Han viste til at han kom til å få cirka like mye i eiendomsskatt som el-sykkelstøtte.

- Om dette var en ordning som gikk ut på at man skulle gi til alle, da hadde jeg skjønt at de synes det var et dyrt tiltak. Men jeg synes det er fornuftig å være med å dra i gang markeder og være med å vise fram løsninger, som gjør det enklere for folk flest å parkere bilen sin. Denne ordningen her handler om å sparke i gang et marked, med levende reklameobjekter, slik at man kan vise fram til folk hvordan man kan organisere en travel og hektisk hverdag, i en by som blir mer sunn og klimavennlig enn den er i dag, sier Sørensen om kritikken rundt tilskuddsordningen.