Nå kommer den store bilrevolusjonen

VWs verdenssensasjon går på forurensningsfrie drivstoff.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Fest sikkerhetsselene og trekk pusten dypt. Nå kommer revolusjonen for fullt i motorrommet på din neste bil. Du har allerede fått en forsmak på en spennende framtid med hybridbiler som drives av både og bensin- og elmotor.

Ute i verden er miljøsnille og drivstoffgjerrige hybrider i ferd med å bli den nye bilmoten.Toyota leder racet sammen med Lexus og Honda her hjemme, og annonserer hybridutgaver av sine mest populære bilmodeller fra og med 2007 og 2008. Men Toyota får nå selskap av flere. En miljø- og hybridbilbølge ventes fra tunge produsenter som GM, Ford, BMW, Audi, Mercedes og Volvo. Sistnevnte får ansvaret for Fords hybridsenter i Europa.

Motor-sensasjon

En helt uventet sensasjon kommer imidlertid fra VW/Audi-konsernet allerede før jul.

De er først i verden med å forene en bensin- og dieselmotor i en helt ny konstruksjon som kan gå på en rekke forskjellige drivstofftyper. Nyheten skal presenteres for internasjonal presse seinere denne måneden. Dagbladet kan imidlertid avsløre motoren som foreløpig har betegnelsen CCS (Combined Combustion System) allerede i dag.

Gjennombrudd

Informasjonsdirektør Paul Hegna hos Harald A. Møller forteller:

-  Dette er et stort gjennombrudd, et kvantesprang over i en ny bilteknologi på veien mot hydrogensamfunnet. Fabrikken har arbeidet med prosjektet i flere år, og er nå kommet så langt at de kan vise fram kjørbare biler. Innen tre år kan de ventes i butikken.

SENSASJON: Volkswagen vil ryste verden med sin nye motor. Foto: AP/ Scanpix
SENSASJON: Volkswagen vil ryste verden med sin nye motor. Foto: AP/ Scanpix Vis mer

Hegna mener at vi i nærmeste framtid må innstille oss på å se flere teknologiske nyvinninger enn hva vi har opplevd de siste 50 åra.

Bilhistorie

Det er strengere internasjonale miljøkrav særlig i Europa, USA, og Japan som har satt fart i bilindustriens satsing på forurensningsreduserende teknologi.

VW/Audi-konsernet som også arbeider med hybrid- og hydrogenløsninger, har i største hemmelighet lagd bilhistorie med den første kombinerte bensin- og dieselmotoren som også kan gå på syntetisk drivstoff.

Og det står altså ikke 1. april på kalenderen.

Nullutslipp

Teknisk sjef hos bilimportøren Harald A. Møller, Svein Jørgen Opheim, sier til Dagbladet at fordelene med den nye motoren er rekordlavt forbruk, reduserte C02-utslipp, og en betydelig kutting av NOx og partikler.

-   Størst effekt får man ut av motoren ved å bruke syntetisk drivstoff, da har man en tilnærmet nullutslippsbil. Men også forskjellige biodrivstoff, diesel, bensin, eller kombinasjoner vil gå godt på tanken.Opheim opplyser at et tysk selskap starter produksjon av syntetisk drivstoff allerede neste år. Dette selskapet er sammen med Shell ledende på utvikling av slike nesten forurensningsfrie drivstofftyper. VW-konsernet har også vært med i dette prosjektet.

Innen tre år

Opheim sier at det fortsatt er mye hysj-hysj rundt den nye motoren, men kan fortelle at den ikke har noen problemer med kulde, og at den lyder omtrent som en moderne dieselmotor.

Den oppfører seg dessuten ganske likt en diesel, men har samtidig de beste egenskapene fra bensinmotoren.-  Alle bilene til VW, Audi, og Skoda vil få den nye motoren innen tre år, forteller Opheim.

Kraft etter behov

Om drøyt ett år kommer også Audi Q7 og VW Touareg i hybridutgaver og tar opp miljøkampen med Toyota og Lexus.

En annen oppsiktsvekkende motortype som VW-konsernet har på programmet kan variere antall hestekrefter etter behov, og redusere forbruk og utslipp med hele 20 prosent. En fjerde teknologi er såkalte downsizing-motorer, små motorer med høy effekt, lavt forbruk, og ditto utslipp. De første eksemplene kan du allerede finne i noen Golf-modeller. Blue Motion er også en miljøtilpasset dieselmotor med rekordlave utslipp som er introdusert i Polo. Den vil snart komme også i Passat, Golf og Audi A3.

Hybridbiler med varierende motorkombinasjoner er bare en del av det du må venne deg til de nærmeste åra. Toyota arbeider nå intenst med å utvikle en helt ny batteriteknologi som vil gi en forsterket miljøgevinst, blant annet i hybridbilene, og som vil kunne utnytte elmotoren i langt større utstrekning enn i dag.

Toyota-sjefen i Norge, Tor I. Berge, forteller til Dagbladet at oppsiktsvekkende ting er i vente. Han er ikke i tvil om at hybridkombinasjoner er det som vil prege bilutviklingen framover:

-   Diesel- og elmotor, og diesel sammen med solenergi, er eksempler på meget interessante hybridløsninger med betydelige miljøgevinster.Berge bekrefter at populære Toyota-modeller vil komme i miljøsnille hybridutgaver om kort tid, kanskje før 2008.

Renere diesel

Sammen med Mercedes og Jeep introduserer også VW og Audi en ny renseteknologi for dieselmotorer som kalles Bluetec. Disse skal ha forbruk og utslipp som ligger inntil 40 prosent under tilsvarende bensinmotorer.

Motorene har katalysatorer som reduserer NOx-utslippene og helt nye partikkelfiltre.

Også Honda kommer snart med en super-ren dieselmotor med NOx-katalysator.Tror du rene bensin

og dieselmotorer snart er på vei ut?

FØRST I VERDEN: En av fordelen med den nye motoren er rekordlavt forbruk, sier bilimportør Svein Jørgen Opheim. Til venstre informasjonsdirektør has Harald A. Møller, Aul Hegna.