ELEKTRISK FRAMTID: Volkswagens nyutviklete bybil, UP, vil også komme i el-utgave. Foto: Espen Røst
ELEKTRISK FRAMTID: Volkswagens nyutviklete bybil, UP, vil også komme i el-utgave. Foto: Espen RøstVis mer

Nå kommer framtidsbilene

En elbil-revolusjon er like rundt hjørnet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Verdens eldste biltype er svaret på framtidas miljøbiler. De første seriøse eksemplene kommer om en måned.

I midten av september samles verdens bilindustri i Frankfurt til årets viktigste bilutstilling. Der blir bilene du kan kjøpe når du skal skifte ut den du i dag har vist fram.

Avansert teknologi med hovedvekt på elbiler og hybrider ventes å stå på hovedmenyen.

Gammel status

Og ironisk nok: Svaret på morgendagens miljøbiler ble første gang produsert på 1800-tallet. Elektrisk drevne biler var den gang status for Europas velstående byborgere.

Mer enn 100 år seinere skal elbilen bli allemannseie og redde miljøet.

Elektrisk framtid

Informasjonsdirektør Paul Hegna hos Harald A. Møller som representerer VW, Audi, og Skoda er ikke i tvil om at det vil skje:

—Frankfurt blir et utstillingsvindu for en ny biltid. Personlig venter jeg et voldsomt taktskifte i retning av miljø.

—Vi står uten tvil overfor starten på en global elektrifisering av bilparken, sier han, og mener at rene elbiler og hybrider vil komme til å dominere markedet.

En helt ny og mer effektiv batteriteknologi er nå under utvikling, og kostnadene knyttet til dette forventes å bli halvert de neste fire-fem årene.

—Da blir eldrevne biler og hybrider for alvor interessante for folk flest.

Allemannseie

Hegna viser til flatskjermteknologien i tv-bransjen som i starten var rådyr. I dag er flatskjermer allemannseie.

—Det samme vil skje med eldrevne biler som ikke er langt unna masseproduksjon, mener han.

To trender vil ifølge Paul Hegna dominere under årets viktigste bilutstilling:

Små elektriske City-biler med moderat rekkevidde.

Og for første gang vil verden få se store elektriske biler med avansert sikkerhets- og kjøreteknologi, med økt rekkevidde, og med plass til mer enn to personer og en bærepose.

El-racer

Audis lynraske sportsbil R8 vil bli vist fram i ren elutgave i Frankfurt, og VWs lille bybil, UP, som ventes i 2011, vil også kommer i salg som elbil. Innen den tid er bestselgeren Golf klar i hybridutgave med kombinert el- og bensindrift.

Forbrenningsmotoren mener Hegna fortsatt vil ha en framtid, og ser to teknologiske hovedretninger:

— Rene elbiler og hybrider vil dominere mer og mer, men også supereffektive og sparsomme diesel- og bensinmotorer vil leve i mange år. Her snakker vi om såkalt "downsizing" av dagens motorer og et drivstoffforbruk du bare kan drømme om.

Volkswagen viser eksempelvis en såkalt konseptbil med dieselmotor i Frankfurt som har et forbruk på sensasjonelle 0,2 liter på mila.

Auris-hybrid

Men det er flere bilprodusenter som satser elektrisk. Hybrid-pioneren Toyota serverer volummodellen Auris i hybridutgave i tillegg til årets nye Prius.

Forventningene til Toyotas el-satsing er for øvrig store. Konsernledelsen har uttalt at alle Toyotas volummodeller skal bli å få med batteridrift de neste årene.

BMW er også på banen med to hybridmodeller i Frankfurt som skal være produksjonsklare, og Opel og Chrysler har velvoksne elbiler på programmet. Honda og Mitsubishi har også markert seg med hybrider og rene elbiler.

At rene elbiler ikke behøver å være dølle saker, viser også amerikanske Tesla som trenger 3,9 sekunder på å passere 100 km/t.

Norge ikke klar

Her i landet har imidlertid politikerne en jobb å gjøre for å møte denne utviklingen. Som Dagbladet skrev for en knapp måned siden mangler vi både infrastruktur og et avgiftssystem som kan ta imot denne bølgen av nye miljøbiler.

5000 ladestasjoner er alt regjeringen har bevilget til elektrifisering av bilparken.

Et landsdekkende nettverk må bygges ut så raskt som overhodet mulig, mener blant andre Norges Automobil-Forbund og miljøstiftelsen ZERO.

—Her bør Norge være en foregangsnasjon, mener rådgiver Nils Sødal i NAF.

SNART I SALG: Mitsubishis elbil i-MIEV, er snart klar for Norge. Bilen har plass til fire, men prisen blir stiv.
SNART I SALG: Mitsubishis elbil i-MIEV, er snart klar for Norge. Bilen har plass til fire, men prisen blir stiv. Vis mer