Nå kommer Youtube-læreren

I framtida kan mer av undervisningen foregå hjemme, mens oppgaver og lekser vil bli gjort på skolen.

OVERVÅKER ELEVENE: Flere og flere lærere får tekniske løsninger som gjør det letter å se hvor mye tid elevene bruker på oppgaver, hvilke oppgaver de sliter med og hvor de trenger ekstra hjelp. Én av skolene som har startet å bruke denne formen for teknologi er Haugenstua ungdomsskole i Oslo. Der bruker de matematikkprogrammet «Kikora». —Hovedpoenget med slike programmer er at de er pedagogiske gode og til hjelp for elevene, sier mattelærer Are Enger.
Foto: Jacques Hvistendahl / Dagbladet
OVERVÅKER ELEVENE: Flere og flere lærere får tekniske løsninger som gjør det letter å se hvor mye tid elevene bruker på oppgaver, hvilke oppgaver de sliter med og hvor de trenger ekstra hjelp. Én av skolene som har startet å bruke denne formen for teknologi er Haugenstua ungdomsskole i Oslo. Der bruker de matematikkprogrammet «Kikora». —Hovedpoenget med slike programmer er at de er pedagogiske gode og til hjelp for elevene, sier mattelærer Are Enger. Foto: Jacques Hvistendahl / Dagbladet Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet): Det er ett av rådene til Teknologirådet, som skal veilede Stortinget og regjeringen om konsekvenser av teknologiske endringer.

I juni vil de sende et nytt innspill til Stortinget, «En skole for framtida».

- Skolen har vært for opptatt av antall PC-er og smartboards. Nå er det på tide å prioritere det som betyr mest: Å gi lærerne tid til å følge opp hver enkelt elev, sier Teknologirådets direktør Tore Tennøe.

Youtube-lærere  - Vi står foran en revolusjon i norske klasserom, sier Tennøe.

En av de nye løsningene kalles «det omvendte klasserom». Det går kort og godt ut på at mer av undervisningen foregår hjemme.

Tennøe forteller at dette allerede er utbredt på flere skoler i USA.

- Når elevene kan se læreren gå gjennom stoffet på nettplattformer som Youtube kvelden før, kan lærerne heller bruke klassetimen til å veilede elevene individuelt, sier Tennøe.

Han mener dette også vil gjøre elevene mindre avhengig av foreldrehjelp til leksene. Flere og flere lærere får tekniske løsninger som gjør det lettere å se hvor mye tid elevene bruker på oppgaver, hvilke oppgaver de sliter med og hvor ekstra hjelp de trenger.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer