Nå må du registrere jolla di

Fra nyttår må du registrere båten din, eller jolla for den saks skyld, selv om påhengsmotoren er aldri så liten. For framtida må du også belage deg på å betale miljøavgift. Over 600000 fritidsbåter skal registreres.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Båtfolket raser mot nye skjulte avgifter, men de som ikke følger påbudet vil bli bøtelagt.

18 millioner kroner er brukt til nå. Neste år skal ytterligere ti millioner brukes til å få samlet Båt-Norge i ett arkiv. Og regningen, den kommer til slutt bakveien til båteierne selv.

Må betale

For selve registreringen skal første året være gratis for å få flest mulig til å føre båten inn i registeret. Men Stortinget har bestemt at registeret - med 25 ansatte - skal være selvfinansierende.

  • Alle seilbåter større enn 4,5 meter, samt alle slags fritids- og småbåter med motor, må registreres. Også småjoller med liten påhenger skal registreres, selv om de fungerer som lettbåt for en større båt.

- Det vil etter hvert koste penger å nyregistrere eller omregistrere båter. Årsoblater vurderes også, bekrefter underdirektør Åge Sandvik og saksbehandler Jan Erik Hærum i Toll- og avgiftsdirektoratet.

Ingen vil si noe om datoen for innføring av slike avgifter eller bekrefte spekulasjonen om ventede miljøavgifter til statskassa.

- Planen er at alle avgifter fra båtbrukerne først havner i statskassa, før midler i neste omgang deles ut igjen i form av budsjettøkning til Toll- og avgiftsdirektoratet, sier Sandvik.

Direktoratet vurderer nå om båtene skal få tilsendt nye nummerplater gratis.

Ikke lov å låne

150000 båteiere har via sitt forsikringsselskap fått tilsendt papirene til utfylling. Etter nyttår skal resten frivillig ta kontakt med tollvesen eller politi.

Den som ikke registrerer båten sin, risikerer gebyr, dagbøter og til slutt inndraging av båten.

De nye forskriftene krever at dersom du låner bort båten din til en venn utenfor familien, må du sende med ham en skriftlig bekreftelse på lånet.

Nytt motorkjøp krever omregistrering. Det samme gjelder dersom du ønsker å male deler av båten din. Myndighetene kan også, uten forvarsel og mistanke, komme om bord på inspeksjon.

Det sentrale fritids- og småbåtregisteret skal tre i kraft 1. januar neste år, tre uker etter at siste høringsfrist er utgått.

Massiv motstand

Men motstanden har vært massiv. Særlig fra lokale båteierforeninger og fra båtorganisasjoner, som har bedt statsministeren ta affære for å stoppe det planlagte registeret.

- Vi vil med alle midler forsøke å få utsatt registeret. Stortinget har neppe ant hva de gjorde da planene ble godkjent, sier generalsekretær Jan Syvertsen i Kongelig Norsk Motorbåtforbund.