DIREKTE: Åpen høring om politisk styring og faglig samarbeid i Osloskolen. Tidligere utdanningssjef, Astrid Søgnen, og byråd for oppvekst og kunnskap, Inga Marte Thorkildsen (SV), er i dag kalt inn på høringskal svare på spørsmål. Video: Oslo kommune Vis mer

Nå møtes de. Thorkildsen må svare på ett spørsmål

Høyre mener at byråd Inga Marte Thorkildsen i et halvt år har skapt et inntrykk av at Utdanningsetaten ikke gjør jobben sin. I dag må hun svare.

Følg høringen direkte fra klokka 12.00 øverst i denne saken.

- Det er snakk om Norges største kommunale etat. Hvis de ikke gjør jobben sin, er det en veldig alvorlig situasjon.

Det sier Saida Begum, som er ansvarlig for Høyres skolepolitikk i hovedstaden og partiets ordførerkandidat. Høyre og Venstre har derfor kalt inn byråd Inga Marte Thorkildsen til høring i bystyret.

Til stede vil også Astrid Søgnen være. Søgnen var lenge i konflikt med Thorkildsen, men gikk av i november.

Får ett spørsmål

Saida Begum mener Thorkildsen i et halvt år har skapt et inntrykk av at utdanningsetaten ikke gjør jobben sin - uten at hun har kommet med konkrete eksempler på hva hun mener.

Derfor er det egentlig bare ett spørsmål Thorkildsen kommer til å få fra Høyre under høringen.

- Hun har aldri korrigert inntrykket av at utdanningsetaten ikke gjør jobben sin. Vi må vite om det er tilfelle eller om byråd Thorkildsen ikke klarer å styre en etat. Vi trenger eksemplene hun ikke har villet gi oss, sier Begum.

«Vanskelig smarbeidsforhold»

I innkallelsen til høringen er det spesielt følgende sitat fra Thorkildsen Høyre og Venstre reagerer på.

«- På generelt grunnlag kan jeg si at det over tid har vært et vanskelig samarbeidsforhold med Utdanningsetaten. Slik har det vært over flere år, også under tidligere politisk ledelse. Kommunikasjonen har til tider vært svært krevende.

Jeg har savnet åpenhet, og imøtekommenhet om nye faglige innspill og politiske føringer. Det kan alltid være faglige uenigheter, men det må aldri være tvil om hvem som sitter med ansvaret for å følge opp politiske prioriteringer.

Når politiske føringer er gitt og beslutninger er tatt, har jeg savnet samarbeidsvilje og lagarbeid for å få dette gjennomført etter intensjonen. Dessverre har vi opplevd for mange eksempler på det motsatte og det er problematisk for videre utvikling for Oslo-skolen.»