Nå sender de sjekker

Lav bemanning, sviktende datasystemer og frustrerte brukere har ridd Aetat som en mare siden 6. mars. Nå sendes gode, gammeldagse sjekkhefter til Aetat-kontorene for å få fart på utbetalingene.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I over fem uker har den arbeidsløse nesoddingen «Roar» (50) ventet på penger han har krav på fra Aetat, til tross for at etaten plikter å utbetale et fast beløp hver 14. dag. Nå må 50-åringen tigge hos venner og bekjente for å holde det gående.

- Å ringe Aetat er håpløst. Du ender i en kø med musikk i øret. Aetat-filialen på Nesodden har ikke hjulpet meg i det hele tatt. Det virker som om det er fullstendig handlingslammelse og at ingen tar ansvar. Og jeg er ikke alene. Jeg vet om småbarnsfamilier som sliter livet av seg fordi de må vente i ukevis på penger.

Datakollaps

- Jeg kan bare beklage. Alt har vært et eneste kaos denne våren, sier fungerende underdirektør for ytelser Hans Holm.

Han sier kaoset skyldes innføringen av nytt datasystem, samtidig som etaten er blitt slanket. I Oslo er dessuten alle utbetalingene sentralisert til Helsfyr, noe som har bidratt til problemene.

- Dette førte til fullstendig sammenbrudd flere steder i Oslo, med store forsinkelser i utbetalingene, sier Holm.

Oppslag ved de enkelte kontorene har vært eneste informasjon til brukerne.

- Men nå har vi styrket saksbehandlerkorpset og innført forenklet saksbehandling, og vi utstyrer de ulike kontorene med sjekkhefter dersom det oppstår nye problemer og nye forsinkelser. Rask utbetaling er vår hovedprioritet nå, sier Hans Holm, og lover at penger er på vei til femtiåringen fra Nesodden.

Sjekkene på vei

Programdirektør i Aetat, Stein Langeland, beklager at problemene har medført økonomisk belastning for flere av brukerne.

- Vi har søkt departementet om ekstrabevilgning slik at de som er blitt påført ekstra økonomisk belastning som følge av forsinkelser, kan få erstatning for dette, forteller Langeland, som mener at de har fått situasjonen under kontroll.

- Per dags dato har vi omkring 2000 søknader til behandling for å innvilge arbeidsledighetstrygd, og målet er at alle disse skal få søknaden behandlet innen 21 dager. Når søknaden er innvilget og meldekortet sendt, skal brukerne få penger innen 12 dager. Omkring 1,3 prosent av disse må imidlertid regne med en forsinket utbetaling, sier han.

Advokathjelp

- Det er ikke første gang det er tull med utbetalingene, forteller advokat Mette Jensen. Hun er i harnisk over måten Aetat behandler hennes klient «Roar» på.

Etter å ha blitt overflødiggjort for vel ett år siden, måtte den tidligere grafikeren gå den tunge veien til trygdekontoret.

- Der fikk jeg i det minste punktlig utbetaling, og slapp å ha konstante økonomiske problemer. Da Aetat overtok, ble det kaos med det samme. Betalingene uteble, og jeg fikk ingen beskjed når pengene ikke kom, forteller «Roar».

- Det er arrogant og slett arbeid at Aetat verken bryr seg om sine brukere eller om å besvare brev, sier advokat Mette Jensen.

Hun skrev til Aetat i slutten av mai, purret 13. juni og gjentok purringen i slutten av juni med klar beskjed:

- Jeg skrev at får jeg ikke svar innen ei uke, går jeg videre med saken. Jeg har ikke hørt et ord, forteller hun.