Nå skal billig-stasjonen JET erobre landet

BYGGER UT: - Vi har åtte byggesøknader inne for Oslo og Akershus, og vi arbeider med flere prosjekter over hele Østlandet, sier adm. dir. Sørensen i JET. Foto: LARS EIVIND BONES SKIEN (Dagbladet): JET ønsker seg åtte nye stasjoner i Oslo. I tillegg forsøker selskapet å kjøpe en rekke andre tomter i kommunene rundt hovedstaden og ellers i landet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Du Pont JET skal åpne sin tredje stasjon i Oslo den 20. august, men adm.dir. Bjørn Helge Sørensen mener det er marked for inntil ti stasjoner i Oslo.

Byggesøknad

- I Oslo og Akershus har vi inne byggesøknader til åtte nye stasjoner, men vi arbeider med flere prosjekter på Østlandet, sier Sørensen.

Mjøsregionen er svært interessant for JET, derfor prøver selskapet å få tak i egnede tomter i Lillehammer, Gjøvik og Hamar. I tillegg har det lille selskapet vært på Kongsvinger for å speide etter tomt.

- Kongsberg, Sandefjord og Skien er andre aktuelle steder for etablering. Kanskje også Gol, men det er i grenseland på grunn av den lange transporten.

Henter i Göteborg

Transporten er JETs største problem. Firmaet som henter bensin fra tankanlegget i Göteborg, venter nå på å få sitt femte tankvogntog i drift.

I JETs langsiktige planlegging ligger det vyer om stasjoner i for eksempel Trondheim, men det ligger langt fram i tid. Stavanger og Kristiansand er også blant byene som er avmerket på kartet, men foreløpig begrenses også dette av transportkostnadene.

Tomtekrig

Oljeselskapene kriger ikke bare ved pumpene, men kampen om de beste tomtene for bensinstasjoner er knallhard.

Fina, JET og Esso knivet hardt for å kjøpe seg en fire måls tomt ved avkjøringen til det nye Rikshospitalet på Gaustad i Oslo. Fina la inn bud til Statsbygg på fem millioner kroner, JET doblet sammen med et annet firma - men Esso fikk tilslaget for 31,5 millioner kroner!

- Dette er klart det høyeste vi har betalt, og helt i grenseland for hvor høyt det er forsvarlig å gå, sier informasjonssjef Erik Bagle i Esso.

Esso regner med å måtte betale ytterligere ti millioner kroner før bensinstasjonen står ferdig neste vår. Kalkylene deres beregner at selskapet skal hente inn en omsetning på mellom 50 og 60 millioner kroner på nyetableringen årlig.