Nå skal de lete etter ofre i tunnelen

To geologer og seks andre fra Statens vegvesen skal snart ta seg inn.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): SISTE: Eksperter har i morgentimene vært samlet og avgjort at to geologer og seks andre fra Statens Vegvesen skal inn i tunnelen for å lete etter eventuelle ofre etter gårsdagens ras i Hanekleivtunnelen.

- Vi regner forholdene som sikre nok til å gå inn i tunnelen om ikke så lenge. Vi tar oss inn fra den nordgående siden, sier distriktssjef  i Vegvesenet  Vestfold, Roar Gärtner til Dagbladet.no.

Han kan fortelle at politiet så langt ikke har fått noen meldinger om savnede. - Det er ingenting som tyder på at det hverken er biler eller mennesker fanget i tunnelen, sier Gärtner.

Etter at politiet i går ble varslet om raset rett før klokken 23, måtte de flere ganger i løpet av natten avbryte leteaksjonene i Hanekleivtunnelen av frykt for flere ras. Tunnelinngangene er sperret av. Kjørende bes ta vegen om den gamle E18.

- Vi skal se på alle data fra byggingen av tunnelen. Alle disse vurderingene må vi komme tilbake til, sier  Gärtner Dagbladet.no.

Flere kilder i Vegvesenet varsler full gjennomgang av byggingen og vedlikeholdet av Hanekleivtunnelen, der det først ble meldt om ett ras som dekket 25 meter av sørgående løp. Utover natten hørtes det buldring fra tunnelløpet, og hjelpemannskaper har ikke nådd fram til eventuelle ofre.

Ingen savnede

Politiet har ennå ikke fått inn noen meldinger om savnede, men frykter det verste.

LETEMANNSKAPER OG POLITI FRYKTET RAS I NATT: Foto: Tor Keiser/Dagbladet
LETEMANNSKAPER OG POLITI FRYKTET RAS I NATT: Foto: Tor Keiser/Dagbladet Vis mer

- De som er på vei klokken 23 om kvelden er det ingen som venter på. Om noen blir meldt savnet vil det skje når folk våkner i dag, sier operasjonsleder Knut Larsen i Søndre Buskerud Politidistrikt til Dagbladet.no i morges.

Dersom politi og hjelpemannskaper finner ofre, overlevende eller døde, vil dette bli en politisak.

- Det er et spørsmål om ansvar for ulykken. En slik prosess er langvarig, sier Larsen, som understreker at politiet ennå ikke tar noen stilling til dette.

Vitner Dagbladet.no har vært i kontakt med forteller at det ble utført vedlikeholdsarbeid i taket og at sørgående tunnelfelt var stengt forrige uke. Dette har ikke vært mulig å få bekreftet fra Vegvesenet.

- Nei, dette må vi sette oss ned og finne ut av i morgen tidlig. Det blir feil å svare på dette nå, sier distriktssjef Roar Gärtner.

Ny «Oslofjordtunnel»?

Mesta, som tidligere lå under Statens Vegvesen, men som nå er en selvstendig veientreprenør, har ansvaret for en et «visuell tunnelsjekk» av tunnelen. Vegvesenet sto i sin tid som byggherre.

I Oslofjordtunnelen, som de senere årene har blitt stengt gjenntatte ganger av hensyn til trafikanters sikkerhet, raste det 12 tonn stein fra tunneltaket i desember 2003. I januar året etter fant geologer som inspiserte takene et nytt rasfarlig område. Løsningen ble lange bolter som skulle sikre mot at taket kunne falle ned å smadre biler.

Nå skal de lete etter ofre i tunnelen

Raset på kvelden 1. juledag var langt større enn det man opplevde under Drøbaksundet i 2003.

- Nå må vi se på det som er gjort av sikring i Hanekleivtunnelen, sier distriktssjef Roar Gärtner.

- Vurderer dere å stenge andre tunneler på den samme strekningen?

- Nei, det er ingen indikasjoner på at det skulle være nødvendig. Vi skal i morgen vurdere om vi vil åpne det nordgående løpet for trafikk i to retninger.

Et av fjelletpartiene bak betongen i i midten av tunnelen består av «svelleleire», som utvider seg når en kommer i kontakt meed luft. Det var i dette området at raset skjedde i går kveld, og det vil undersøkes om det er en mulig sammenheng mellom disse faktorene.

Eksperter skal blant annet finne ut av hvilke bergarter og leirelag man gravde seg gjennom for ti år siden da Hanekleivtunnelen ble bygd.

LØSNINGEN: Arbeidet i Oslofjordtunnelen for snart tre år siden tok mange uker.
RAS FRA TAKET: Slik så det ut da taket i Oslofjordtunnelen raste ut i 2003.
LØSNINGEN: Løsnignen i Oslofjordtunnelen var bolter som sikret taket bedre. Slikt sikringsarbeid vurderes nå utført i Hanekleivtunnelen, men man vat enda ikke hvorfor det ikke er gjort fra før.
SØR FOR DRAMMEN: Raset i går kveld skjedde sør for drammen, nær Holmestrand.