Nå skal Høyre-Jan bli folkelig

En partileder som reiser land og strand rundt med løs snipp og snakker med folk - det er Høyres strategi for Jan Petersen under årets valgkampinnspurt.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Allerede i helga blir han å se og høre på to festivaler: GladMat-festivalen i Stavanger og Cutty Sark-arrangementet i Bergen.

Silda-jazz

Til uka bærer det til Haugesund på Silda-Jazz. Siden går det slag i slag med møter og diverse arrangementer, deriblant et sommerstevne hos Astrid Gjertsen på Borøya.

Petersen bekrefter til Dagbladet at han skal reise mye rundt fordi han synes dette gir stort utbytte. Og han liker å snakke med folk, ikke bare holder torgtaler.

11. august blir det offisiell valgkampåpning i Oslo.

- Selv om Jan Petersen er vårt fremste kort, deltar også Kristin Krohn Devold og Per Kristian Foss fra partiledelsen aktivt i valgkampen. Og de ulike fylkestoppene vil selvsagt markere seg, sier informasjonsjef i Høyre, Frank Jenssen.

Ny kurs

Hovedsaken under årets valgkamp blir i følge Jenssen ikke å markedsføre seg som regjeringsparti, men å få fram hjertesakene som skal få landet inn på en ny kurs: Lavere skatter og avgifter, og bedre skole og utdanning.

Høyre bruker litt mindre på årets valgkamp enn foran stortingsvalget i 1997: 9,9, millioner kroner er budsjettet på. En god del av pengene skal brukes på reklame.