- Nå skal Norge bli et moderne sykkelland

Regjeringen og SV bevilger 6,9 milliarder kroner til bygging av sykkelveier.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

LILLESTRØM (Dagbladet): Like før påske legger regjeringen fra en ny nasjonal transportplan, men overfor Dagbladet avslører miljøvernminister Bård Vegar Solhjell og SV-leder Audun Lysbakken at regjeringen setter av 6.9 milliarder kroner til bygging av sykkelveier de neste ti årene. Det er en dobling av bevilgningene til sykkelveier.

- Norge er et u-land når det gjelder sykkelveier, men nå skal vi bli et moderne sykkelland, sier SV-leder Audun Lysbakken.

Sykkel hele året Sammen med miljøminister Bård Vegar Solhjell, utviklingsminister Heikki Holmås og førstekandidatene til SV tok Lysbakken seg en sykkeltur rundt Norges varemesse i formiddag. Det var holkete og glatt etter nattas snøfall.

- Det er friskt å sykle nå, men med nye sykkelveier skal sykling bli helårsaktivitet i Norge, kvitrer Lysbakken mens SV-gjengen sykler i kø i vinterkulda.

Den nye sykkelvei-satsingen innebærer at 690 millioner kroner bevilges hvert fra fra 2014 til 2023, som totalt blir 6,9 millioner kroner.

- Vi lager et spleiselag der regjeringen stiller med 6,9 milliarder kroner og med milliarder til avtaler med byene om å satse på kollektivtrafikk, miljø og sykkel i stedet for flere veier og økt biltrafikk, sier Solhjell, og legger til at en del av den økte sykkelinnsatsen skal også gå til en egen belønningsordning for byer som satser offensivt på sykkel.

Miljøminister Solhjell viser til at økt sykling er et politisk kinderegg med tre gevinster på en gang: færre biler på veiene, bedre miljø og økt folkehelse og trivsel. Han viser til Sverige og Danmark, der sykkel står for 10 og 17 prosent av alle reiser. I Norge er denne andelen på fire prosent.

- Derfor har regjeringen som mål å doble andelen sykkel fra frie til åtte prosent av alle reiser. Det vil kreve en enda større økning i de største byene, der mulighetene for kraftig sykkelvekst er størst, melder Solhjell og fortsetter:

- Vårt mål er å bygge ut sammenhengende sykkelveier i byer og tettsteder over 5000 innbyggere. I tillegg er trygg sykkelvei til skolen et mål. Det gjenstår om lag 1700 km med sykkelveier på våre riksveier for å nå målet, sier ministeren, som ikke kan tallfeste hvor mange kilometer nye sykkelveier Norge får for de 6,9 milliarder kronene.

Bra for eldre damer Stortingsrepresentant for Hedmark, Karin Andersen, var også med og syklet utenfor landsmøtesalen på Thon hotell i formiddag.

- Jeg er veldig glad for denne sykkelsatsingen. Det er bra for folkehelsa - og for oss voksne kvinner som vegrer oss for å sykle i trafikken. Nye sykkelveier vil gjøre at både eldre damer og barn kommer seg ut på sykkelen. Jeg kommer fra Hamar, som er en sykkelby, og sykle mye når jeg her hjemme, sier Karin Andersen, som er stortingsrepresentant for SV fra Hedmark.

Hun pleide også å sykle i Oslo tidligere, men har sluttet.

- Før pleide jeg å sykle fra Smestad til Stortinget. Nå løper jeg i stedet, fordi det føles tryggere, men jeg håper denne satsingen kan gjøre Oslo til en sykkelby, sier Andersen.

- Norge opp i teten
- Vi satte oss hårete mål i håp om å få en økt sykkelsatsing, og nå har vi fått mer enn full gjennomslag. Dette er kjempebra. En merkedag og en stor seier for syklistene i Norge, sier Rune Gjøs, generalsekretær i Syklistenes landsforening.

Han viser til en undersøkelse gjort av Civitas, som viser at nordmenn flest ønsker økt satsing på sykkel og miljø i Norge.

- Folk ønsker å sykle mer. Nå får Norge en historisk satsing på sykkel, og med regjeringens bidrag rykker Norge opp fra midtskiktet til teten i Europa, sier Gjøs, og fortsetter:

- Regjeringens forslag vil bedre sykkelveiene lokalt og nasjonalt. Planen forplikter også at det blir en mer helhetlig satsing på sykkelveier i Norge, både kommunalt og fylkesvis.