DEKKER HALVPARTEN:
Konsernsjef i NSB, Einar Enger (t.v) og Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) og på presskeonferanse der NSB sier at de dekker halve togbilletten ved forsinkelser.
Foto: Gorm Kallestad / Scanpix
DEKKER HALVPARTEN: Konsernsjef i NSB, Einar Enger (t.v) og Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) og på presskeonferanse der NSB sier at de dekker halve togbilletten ved forsinkelser. Foto: Gorm Kallestad / ScanpixVis mer

Nå skal NSB gjøre det godt igjen

Togkundene får refundert halve togbilletten ved 30 minutter forsinkelse.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

|||(Dagbladet): NSB har fra i dag satt i verk en refusjonsordning for passasjerer som blir rammet av forsinkede tog.

- Jeg tør ikke på sparket si at det er den beste ordningen i Europa, men det er en av de aller beste innen EU, sier konsernsjef Einar Enger i NSB.

Alle togkundene vil få 50 prosent refusjon ved forsinkelser på 30 minutter. For langdistanse vil kundene få tilbake 50 prosent av billettprisen på forsinkelser på over en time.

Her finner du de nye reglene.

Som «langdistanse» med 60 minutters forsinkelsesgaranti har NSB definert strekningene Oslo - Bergen, Oslo- Trondheim, Oslo - Kristiansand/Stavanger og Trondheim - Bodø.

30 pendlerreiserDe nye reglene vil gjelde alle, også månedskort for pendlere. Disse vil bli delt opp i 30 reiser uansett hvor mange du bruker i måneden. På denne måten blir refusjonen delt opp per dag.

Hvis du er pendler på Østlandet og betaler 1 200 for et månedskort, blir din enkeltreise satt til 40 kroner. Det blir 20 kroner refusjon pr. forsinkelse over 30 minutter.

Det betyr i praksis at du må være forsinket med mer enn en halvtime på alle de 30 reisene for å få igjen halvparten av månedskortet.

Innen en månedNSB lover at du får igjen pengene innen en måned etter at du har levert refusjonskravet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Passasjerene må selv ta initiativet og levere kravet på samme refusjonsskjema som allerede ligger på selskapets hjemmesider, på betjente stasjoner og hos konduktørene.

- Kunder med månedskort kan oppgi stamkundenummer. Enkeltreisende må sende en scannet kopi av billettenn sammen med skjema eller en papirkopi i posten sammen med papirskjema, opplyser informasjonssjef Åge-Petter Lundeby i NSB til Dagbladet.

- Bedre hos NSBI dag innførte buss- og baneselskapet Ruter en taxigaranti på 500 kroner ved 20 minutters forsinkelse i Oslo og Akershus.

- Dette er en ordning vi allerede har, og NSBs garanti til reisende er mye bedre, sa Enger på en pressekonferanse i ettermiddag.

Og direktør for persontrafikk, Stein Nilsen, poengterer en ordning som allerede eksisterer:

Også flybilletter- Reisende som ikke rekker fram til flyplassen i tide på grunn av togforsinkelser med NSB, vil få erstattet flybillett med inntil 14 500 kroner.  Det gjelder reiser der NSB kjører helt fram til flyplassen. Vi hadde 1,3 millioner reiser bare til Gardermoen i fjor i fjor, sier Nilsen.

NSB krever at toget etter rutetabellen skulle vært på flyplassen en halv time før innsjekking starter.

- Vi åpner også for erstatning til de som ikke rekker Flytoget. Her blir det mer skjønnsmessig hva som er «rimelig tid» for å ta seg fra våre tog til Flytoget, sier Nilsen, som foreløpig ikke vil si hva NSB tror de nye kundereglene vil koste selskapet. NSB og staten forhandler om hvordan refusjonsregningene skal fordeles.

- Har dere beregnet et tosifret millionbeløp i året?

- Ja, det vil koste mer enn 10 millioner kroner.