Nå skal råkjørerne tas

Politi og veimyndigheter har aldri opplevd en vinter med så høye hastigheter på norske veier. Men nå varsler UP storaksjon.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det kjøres hardere. Enkelte ser ikke ut til å bry seg verken om fartsgrenser, is på veien eller andre trafikanter. Da er det bare én ting som må til: flere fartskontroller. Og det kommer nå!

Utrykningssjef Harald Moen er rett og slett sjokkert over fartsnivået. Han kjører i sin sivile bil hver dag, og kan dermed registrere hvordan bilistene oppfører seg.

- Nå må vi stanse verstingene. Og det generelle fartsnivået må ned, sier Moen, som nå har gitt beskjed til alle sine tjenestemenn landet rundt:

«Stopp råkjørerne som kjører på glattisen som om det er sommerføre.»

Racerbane

Særlig ille er det i Oslo og Akershus.

E6 fra Oslo til Gardermoen er blitt rene racerbanen. Politiet i alle distrikter rundt Oslo har derfor bestemt seg for å øke innstatsen mot hastighetsbøllene.

- Vi starter nå store trafikkaksjoner. Antall politi på veiene vil øke dramatisk. Verstingene skal stoppes med alle midler, sier Svein Larsen ved trafikkavsnittet ved Oslo Politikammer.

De neste ukene vil det være flere politibiler ute i trafikken enn noen gang. Et av virkemidlene er sivile biler. På den måten kan du ikke vite om bilen du kjører forbi er politi.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Prioriterte veier

Dette er veiene politiet vil prioritere:

  • E6 fra Oslo til Gardermoen og videre til Hamar. Det blir særlig tett med kontroller fra Oslo til Minnesund.
  • Ring 3 i Oslo der det særlig tidlig om morgenen og om kvelden kjøres veldig fort. Føret er ofte skummelt, men det bryr enkelte bilister seg ikke om.
  • E18 fra Oslo til Drammen. På motorveien fra Asker til Drammen er det ikke sjelden at politiet tar biler som kjører i nærmere 200 km/t. På denne strekningen blir det kontroll hele døgnet.
  • Trafikklys og skoleveiene skal overvåkes. Politiet registrerer at stadig færre bryr seg om at det er rødt lys. Det kjøres altfor fort forbi skoler. Erfaringene viser at trafikantene senker bare hastigheten i de første ukene etter skolestart, men så «glemmer de seg».

Lange lister

Politiet har lister like lange som en telefonkatalog med beslag av førerkort og forenklede forelegg.

Og politiet er ikke pirkete.

Da Dagbladet var med en sivil politibil i Oslo-trafikken, var de to foran meget profesjonelle med lang erfaring fra trafikkarbeidet. De jaktet bare på verstingene - og ser mye på hvordan du kjører.

Onsdag morgen på veien til Gardermoen stanset politiets sivile Volvo stasjonsvogn en bil i BMW7-serien. Føreren skulle nå et morgenfly til London. Farten ble målt til 140 km/t, og bilisten skiftet kjørefelt fram og tilbake flere ganger. Han ble stanset og rakk derfor ikke flyet. Han ble fratatt førerkortet. Nå tar han Flytoget.

På E18 ved Asker ble en Audi varebil stanset av politiet. Farten var 40 km/t over lovlig fartsgrense. Han mister trolig førerkortet for seks måneder.

Eieren må nok heretter lære seg busstidene ...

Varsler hverandre

Politiet vil bruke nye kontrollmetoder for å ta råkjørerne. Setter de opp en fartskontroll, går det to minutter før alle drosjene har melding på sitt interne nett.

Derfor vil politiet bruke nye kontrollmetoder - der laseren settes på bruene som krysser hovedveiene. Dermed kan politiet lettere plukke ut de som virkelig råkjører. Politi på motorsykkel vil deretter stanse råkjørerne.

Det blir satset på nye sivile biler av modeller og typer som de fleste ikke forbinder med politi. Du skal aldri være sikker om bilen du kjører forbi er en politibil.

Motorsyklene skal også ut og de står gjerne på nedkjøringsrampene til motorveiene og kan da raskt reagere og jakte på råkjørere.

SYNDERE I SIKTE: UP varsler storaksjon. Se opp for lasermålere.