KROPPSPRESS: Det er flertall på Stortinget for å lovfeste merking av retusjert reklame. Foto: Redchanka / Shutterstock / NTB scanpix
KROPPSPRESS: Det er flertall på Stortinget for å lovfeste merking av retusjert reklame. Foto: Redchanka / Shutterstock / NTB scanpixVis mer

Nå skal retusjert reklame merkes

- Det er en viktig kobling mellom reklame, kroppspress og dårlig psykisk helse blant unge, sier Freddy Øvstegård (SV).

Familie- og kulturkomiteen på Stortinget har i dag behandlet en rekke forslag fra SV om tiltak som skal forebygge kroppspress blant unge. Det er nå klart at et flertall på Stortinget, bestående av opposisjonspartiene inkludert KrF, vil gå inn for å lovfeste merking av retusjert reklame.

- Reklameindustrien bombarderer ungdom hver dag med uoppnåelige skjønnhetsidealer gjennom bilder som er photoshoppet til det ugjenkjennelige. Når ungdom tror det er sånn de skal se ut, så er det veldig ødeleggende. Derfor vil vi ha reklamen merket, sier Freddy André Øvstegård (SV) til Dagbladet.

68 prosent vil endre på utseendet

Øvstegård viser til en nylig undersøkelse blant unge gjennomført av Press Redd Barna ungdom. Den viser at 68 prosent av unge jenter og 52 prosent av unge gutter ønsker å endre på eget utseende. 43 prosent sier de kjenner på kroppspress i sin egen hverdag.

FORNØYD: Freddy Øvstegård (SV) er en av forslagsstillerne.

Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
FORNØYD: Freddy Øvstegård (SV) er en av forslagsstillerne. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix Vis mer

Forslagsstillerne har også fått flertall for å utrede innstramming av reklame for kosmetisk kirurgi, og å utarbeide en handlingsplan mot kroppspress blant unge.

- Det er en milliardomsettende industri som tjener seg rike på ungdoms usikkerhet. Vi mener det er helt forkastelig at det er lov å ha målretta reklame mot usikker ungdom for å endre på kroppen sin, sier Øvstegård, og fortsetter:

- På Tinder kan det for eksempel dukke opp reklame for silikon mens du sveiper gjennom potensielle matcher.

- Uoppnåelig ideal

Ifølge Folkehelseinstituttet har omtrent 70 000 barn og unge psykiske lidelser som krever behandling. Øvstegård mener sammenhengen med retusjert reklame er godt dokumentert.

- Det er et jag etter å endre kroppen sin etter et uoppnåelig ideal. Det er en viktig kobling mellom reklame, kroppspress og dårlig psykisk helse, sier han.

Etter at familie- og kulturkomiteen avgir sin innstilling i dag, skal saken behandles i Stortinget i begynnelsen av juni. Parallelt med forslagene om reklame, har SV også stilt forslag om å stramme inn reglene for klinikkene som driver med kosmetisk kirurgi, ifølge Øvstegård. Disse forslagene skal behandles i helse- og omsorgskomiteen.