Nå skal retusjert reklame merkes

- Det er en viktig kobling mellom reklame, kroppspress og dårlig psykisk helse blant unge, sier Freddy Øvstegård (SV).

KROPPSPRESS: Det er flertall på Stortinget for å lovfeste merking av retusjert reklame. Foto: Redchanka / Shutterstock / NTB scanpix
KROPPSPRESS: Det er flertall på Stortinget for å lovfeste merking av retusjert reklame. Foto: Redchanka / Shutterstock / NTB scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

Familie- og kulturkomiteen på Stortinget har i dag behandlet en rekke forslag fra SV om tiltak som skal forebygge kroppspress blant unge. Det er nå klart at et flertall på Stortinget, bestående av opposisjonspartiene inkludert KrF, vil gå inn for å lovfeste merking av retusjert reklame.

- Reklameindustrien bombarderer ungdom hver dag med uoppnåelige skjønnhetsidealer gjennom bilder som er photoshoppet til det ugjenkjennelige. Når ungdom tror det er sånn de skal se ut, så er det veldig ødeleggende. Derfor vil vi ha reklamen merket, sier Freddy André Øvstegård (SV) til Dagbladet.

68 prosent vil endre på utseendet

Øvstegård viser til en nylig undersøkelse blant unge gjennomført av Press Redd Barna ungdom. Den viser at 68 prosent av unge jenter og 52 prosent av unge gutter ønsker å endre på eget utseende. 43 prosent sier de kjenner på kroppspress i sin egen hverdag.

Forslagsstillerne har også fått flertall for å utrede innstramming av reklame for kosmetisk kirurgi, og å utarbeide en handlingsplan mot kroppspress blant unge.

- Det er en milliardomsettende industri som tjener seg rike på ungdoms usikkerhet. Vi mener det er helt forkastelig at det er lov å ha målretta reklame mot usikker ungdom for å endre på kroppen sin, sier Øvstegård, og fortsetter:

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer