HISTORISK:
Byggingen av verdens største vikingskip, Draken Harald Hårfagre, kommer i gang i månedsskiftet januar/februar. Lokalene i et tidligere skipsutstyrsbyggeri på Vibrandsøy i Haugesund ryddes og klargjøres for det historiske prosjektet. Illustrasjon av Terje Iversen / Scanpix
HISTORISK: Byggingen av verdens største vikingskip, Draken Harald Hårfagre, kommer i gang i månedsskiftet januar/februar. Lokalene i et tidligere skipsutstyrsbyggeri på Vibrandsøy i Haugesund ryddes og klargjøres for det historiske prosjektet. Illustrasjon av Terje Iversen / ScanpixVis mer

Nå skal verdens største vikingskip bygges

Med penger fra hemmelige investorer.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

||| Byggingen av verdens største vikingskip kommer i gang kommende månedsskifte. Lokalene i et tidligere skipsutstyrsbyggeri på Vibrandsøy i Haugesund ryddes og klargjøres for det historiske prosjektet.

— Vi er i rute. Lokalene klargjøres og kjølen kan strekkes i månedsskiftet januar-februar, sier forretningsmann Sigurd Aase fra Haugesund til NTB. Han er den vikingtids- og historieentusiastiske oppdragsgiveren, som akter å få skipet klart til sitt første tokt våren 2013.

Han mener at sjøfartsnasjonen Norge har gjort for lite forskning på vikingskip og skipsteknologi. Nå samler han de beste fagfolkene i Norge for å bygge vikingskipet Draken Harald Hårfagre (DHH).

Foreløpig vil han ikke røpe hva prosjektet koster og hvem som betaler, men det er fullfinansiert via sponsorer og «tre internasjonale selskaper» som jobber med høyteknologi.

Imponerende dimensjoner Det nye tilskuddet til Norges skipsflåte har imponerende dimensjoner.

Mens det mest kjente skipsfunnet, Osebergskipet, har en lengde på 21,5 meter og bredde på 4,7 meter, er tilsvarende mål på nybygget henholdsvis 35 og åtte meter, verdens største i moderne tid. Et av de største skipene omtalt i sagaen er Håkon Håkonssons kongeskip Kristsuden, bygget i Bergen rundt 1260, trolig mellom 46 og 49 meter.

Hårfagre skal bygges i eik og får et 300 kvadratmeter stort råseil av silke. Det skal leveres av Fosnes-bedriften Seglloftet Jøa, som med 25 års erfaring har levert seil til mange vikingskipskopier.

Skipet bygges med Olav Tryggvasons sagnomsuste krigsskip Ormen Lange fra år 999 som mal. Det skal i utgangspunkt ha de samme sjøegenskapene.

Ingen av de tradisjonelle vikingmiljøene på Bygdøy, i Vestfold eller i Østfold, der de kjente skipsfunnene er gjort, er involvert i prosjektet.

— Vi samarbeider med Universitetet i Tromsø og har valgt fagfolk fra de sterkeste tradisjonsbåtbygger-miljøene i Trøndelag og Møre, sier Sigurd Aase.

Langfart Det er bare funnet noen få «komplette» vikingskip. Det er derfor lite trolig at dette begrensede utvalget representerer det ypperste av vikingtidens skipsteknologi.

Forstudiene til DHH-prosjektet har pågått i ett år. Parallelt er det brukt høyteknologisk datasimulering med supercomputere for å finne fram til den beste utformingen av skipet og seilføringen.

— Med dette prosjektet vil vi gjenerobre vikingenes maritime kunnskap og videreformidle kunnskapen om våre forfedres liv og en viktig tidsepoke i vår historie. Vi vil forske fram de havgående vikingskipenes faktiske konstruksjon. Det er ingen i dag som har erfaring med å seile eller ro vikingskip av denne størrelsen. Det må derfor eksperimenteres både med seiling, rigging og roing, sier Sigurd Aase.

Når Draken Harald Hårfagre er ferdig, skal skipet tilbringe storparten av tiden på havet.

— Vi vil invitere folk fra hele verden som mannskap. Vi vil seile i alle de farvann der vikingene seilte i slike skip. Vi vil seile i Middelhavet, Svartehavet og jeg utelukker heller ikke at vi reiser til Amerika, vikingenes Vinland, sier vikingentusiasten til NTB.
(NTB)