Nå slepes «Chernobyl on Ice»

Det eneste flytende atomkraftverket i verden, bedre kjent som «Chernobyl on Ice», slepes fra Murmansk til Sibir. Frykten for at en eventuell ulykke skal oppstå, er høy.

FLYTENDE ATOMKRAFTVERK: På innsiden finnes det to uraniumdrevne reaktorer, nok til å forsyne en storby med 200 000 mennesker med strøm. Frykten for at noe kan gå galt, er stor. Foto: Alexander Nemenov / AFP / NTB scanpix
FLYTENDE ATOMKRAFTVERK: På innsiden finnes det to uraniumdrevne reaktorer, nok til å forsyne en storby med 200 000 mennesker med strøm. Frykten for at noe kan gå galt, er stor. Foto: Alexander Nemenov / AFP / NTB scanpixVis mer

Det flytende atomkraftverket Akademik Lomonosov er 114 meter langt, 30 meter bredt og 10 meter høyt. Det inneholder to uraniumdrevne reaktorer, nok til å forsyne en storby med 200 000 mennesker med strøm.

Miljøstiftelsen Bellona mener risikoen for å slepe atomkraftverket, er høy.

- Dette er en unødvendig risiko å ta. Det bør finnes mindre risikable løsninger for å skaffe strøm i tynt befolkede strøk, sier leder for Russlandavdelingen til miljøstiftelsen Bellona i Norge, Oskar Njaa, til Dagbladet.

Krysser farlige farvann

Det flytende atomkraftverket skal etter planen slepes fra verftet i Murmansk til Pevek i Sibir, der det skal kobles til strøm- og fjernvarmenettet.

For å komme dit, må det krysse noen av verdens farligste farvann.

MASSIVT: Det flytende atomkraftverket er ventet å ankomme Pevek i Sibir om fire til seks uker. Foto: Alexander Nemenov / AFP / NTB scanpix
MASSIVT: Det flytende atomkraftverket er ventet å ankomme Pevek i Sibir om fire til seks uker. Foto: Alexander Nemenov / AFP / NTB scanpix Vis mer

- Treffer det et isfjell, har man doble skrog, men det vil kunne være vanskelig å nå kraftverket om det eller taubåtene skulle ende i en nødssituasjon, sier Njaa.

Det flytende atomkraftverket er basert på teknologi som det russiske atomenergibyrået Rosatom har lang erfaring med.

- Men det aktuelle designet har ikke blitt testet i felt før. Det skal også fraktes langt ut i ingenmannsland, langs en rute som bare kan navigeres i løpet av noen korte sommermåneder hvert år, sier Njaa.

- Hva er verst tenkelig scenario?

- Det finnes en mulighet for at kraftverket kan bli slengt på land under ekstremvær. Da vil det mangle tilgang på vann for å kjøle ned reaktorene, og bare ha en reservetank om bord som holder i 24 timer. Det skal være stasjonert langt utenfor rekkevidde, og i et slikt scenario vil man kunne ha problemer med å respondere på en krise raskt nok.

- Kan bli utsatt for ulykke

Rashid Alimov, sjef for energisektoren ved Greenpeace i Russland, uttrykker også bekymring overfor nyhetsbyrået AFP. De har vært kritiske til ideen om et flytende atomkraftverk siden 1990-tallet.

- Dette flytende atomkraftverket er i tillegg sårbart for storm og uvær, sier han.

FRYKTER ULYKKE: Det flytende atomkraftverket slepes av andre fartøy. Dette gjør en kollisjon under en storm mer sannsynlig, hevder Rashid Alimov i Greenpeace. Foto: Marit Hommedal / NTB scanpix
FRYKTER ULYKKE: Det flytende atomkraftverket slepes av andre fartøy. Dette gjør en kollisjon under en storm mer sannsynlig, hevder Rashid Alimov i Greenpeace. Foto: Marit Hommedal / NTB scanpix Vis mer

Det flytende atomkraftverket slepes av andre fartøy. Dette gjør en kollisjon under en storm mer sannsynlig, hevder Alimov. Disse påstandene støttes av Njaa.

- Dette faktum gjør at det er mer utsatt for ekstreme værfenomener, særlig under transport. At det er flytende gjør også at det kan bevege seg langt unna nødvendig beredskap, og om en nødssituasjon skulle oppstå i det isfylte og uforutsigbare Arktis, kan det ta lang tid å komme fartøyet til unnsetning, sier han til Dagbladet.

Njaa forteller at det flytende atomkraftverket også vil frakte med seg brensel til reaktorene om bord.

I FARE: Vraket av Titanic lever fortsatt på havbunnen i Nord-Atlanteren, men ifølge forskere vil det ikke ligge der for alltid. Video: Atlantic Productions Vis mer

- Brukt atombrensel skal man ikke ta lett på. Skulle radioaktive stoffer på noen måte lekke ut til omgivelsene, vil dette være svært alvorlig. I Arktis er det spesielt vanskelig å forholde seg til, på grunn av avstanden til de sentrale delene av beredskapskapasiteten i Russland.

- Et enklere alternativ

Slepingen er ventet å ta mellom fire til seks uker, avhengig av værforholdene og mengden is de møter på. Det flytende atomkraftverket skal etter planen komme i drift innen utgangen av året, og vil hovedsakelig betjene regionens oljeplattformer.

Ifølge AFP sier Rosatom at det flytende atomkraftverket er et enklere alternativ enn å bygge et konvensjonelt anlegg på bakken, som er frossent hele året.

De hevder, på sin side, at fartøyet er bygd for å tåle en tsunami.

- Bellona er skeptiske til slike garantier, sier Njaa.

- Vi vil nok se flere prosjekter av denne typen i tiden framover, også i andre land. Kina jobber også med å utvikle flytende atomkraftverk, legger han til.

Fem ansatte omkom

Ferden til det mye omtalte atomkraftverket igangsettes like etter at landet nylig opplevde en dødelig, radioaktiv eksplosjon.

Fem ansatte i Rosatom omkom i en ulykke 8. august, under testing av det president Vladimir Putin har omtalt som et nytt våpensystem. Seks andre ble sendt til sykehus med skader.

Russland har bekreftet at den radioaktive strålingen var opp mot 16 ganger høyere enn normalt i byen Severodvinsk, rundt 50 kilometer øst for marinebasen, rett etter eksplosjonen.

Russiske og vestlige eksperter tror ulykken skjedde under testing av den atomdrevne krysserraketten 9M730 Burevestnik, av NATO døpt «Skyfall».

Putin har tidligere hevdet at den nyutviklede raketten vil få ubegrenset rekkevidde.