Nå slipper du å få to strømregninger i postkassa

Er du like lei som Siv Jensen og Tord Lien?

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

GARDERMOEN (Dagbladet): Siv Jensen og Tord Lien hadde sett seg lei på at nordmenn fikk to separate strømregninger i posten - en fra nettleverandør og en fra kraftleverandør. Det blir det nå slutt på.

I dag er det i praksis kun strømkunder som velger kraftleverandør med selskapsmessig tilknytning til nettselskapet, som får alt på én faktura.

Men Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) innfører nå nye regler som gjør at alle kraftleverandører kan tilby felles regning for strøm og nettleie, og endringene trer i kraft tidlig i høst.

- Svekker konkurransen - Vi gikk til valg på å gjøre hverdagen enklere for folk, og denne regelendringen gjør nettopp det. I dag er systemet slik at hvis du bytter kraftleverandør fra selskapet som også er ansvarlig for strømnettet, til en uavhengig kraftleverandør, så går det fra en til to regninger, sier olje- og energiminister Tord Lien til Dagbladet.

Lien mener dette hindrer folk i å bruke markedsmakta.

- Dermed svekker det også konkurransen i markedet, og det gjør prisen høyere enn den trenger å være. Derfor er denne regelendringen bra - både fordi det gjør hverdagen enklere, og fordi det styrker konkurransekraften.

- Monopol Siv Jensen applauderer den nye ordningen, som har gått navnet gjennomfakturering. Det innebærer at nettselskapet sender nettleien via kraftleverandøren, som da inkluderer den på strømfakturaen.

- Jeg er tilhenger av alle små og store forenklinger, og jeg tror det oppleves som positivt for folk. Vi har konkurranse i dette markedet, og da er det om å gjøre at flest mulig tar det i bruk, sier finansministeren.

27. januar 2015 sendte NVE ut forslag om gjennomfakturering på høring, med påfølgende tilleggshøring.

- NVE har gjort jobben, men de jobber på oppdrag fra oss, og de vet at regjeringen er opptatt av å styrke markedet. Nettleie er i realiteten en monopolvirksomhet, og det er jobben vår å svekke monopolmakta, sier Lien.

- Hvorfor har det egentlig vært to fakturarer?

- Jeg skulle gjerne ha sett at selskapene hadde klart å ordne opp i dette selv, men det er bare å innse at vi måtte ta grep for å sikre at dette kom på plass, sier Lien.