SOMLER TIL SJØS:  Den gjennomsnittlige marsjfarten for handelsskip til sjøs har sunket fra 13,06 knop for åtte år siden, til 9,69 knop i dag. Den lave farten til sjøs reflekterer den lave farten i verdensøkonomien. På bildet ser vi verdens største containerskip, CSCL Globe, ankomme havna i Felixstowe , sørøst i England. Foto: REUTERS/Toby Melville
SOMLER TIL SJØS: Den gjennomsnittlige marsjfarten for handelsskip til sjøs har sunket fra 13,06 knop for åtte år siden, til 9,69 knop i dag. Den lave farten til sjøs reflekterer den lave farten i verdensøkonomien. På bildet ser vi verdens største containerskip, CSCL Globe, ankomme havna i Felixstowe , sørøst i England. Foto: REUTERS/Toby MelvilleVis mer

Nå somler containerskipene på sjøen med vilje - det er dårlig nytt for verdensøkonomien

De moderne containerskipene seiler nå saktere enn handelsskutene gjorde på midten av 1800-tallet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

«Slow steaming», å kjøre på lav fart til sjøs for å spare kostnader, ble et begrep etter finanskrisen i 2008.

Høye olje- og drivstoffpriser ble oppgitt som årsak til at de store rederiene valgte å kutte ned på marsjfarten.

Nå har olje- og drivstoffprisene gått i kjelleren. Likevel setter ikke skipene opp farten. Tvert imot.

Bloomberg skrev i desember at farten til sjøs har fortsatt nedover. Handelsskip på sjøen nå har en gjennomsnittlig marsjfart på 9,69 knop, mot 13,06 knop for åtte år siden.

Den lave farten på sjøen reflekterer at det lave tempoet i verdens store økonomier generelt. Med overkapasitet i tankskipmarkedet og laber vareetterspørsel i de store økonomiene, er det ingen hast med å komme seg fra havn til havn.

En grafikk hos Bloomberg viser en urovekkende korrelasjon mellom hvor hurtig containerskipene beveger seg til sjøs, og den synkende veksten i Kinas brutto nasjonalprodukt.

Containerskipene seiler nå saktere en seilskutene som sto for mye av verdenshandelen på midten av 1800-tallet, som Cutty Sark.
 
Brems i Kina Og fra nettopp Kina, som lenge har vært driveren bak veksten i verdensøkonomien, kommer det nå svært bekymringsfulle tall:

VAR KJAPPERE: Cutty Sark, som fraktet kolonivarer for det britiske Ostindiakonpaniet fra midten av 1800-tallet, fraktet varer raskere enn dagens containerskip. Her avbildet i Falmouth i 1924.
VAR KJAPPERE: Cutty Sark, som fraktet kolonivarer for det britiske Ostindiakonpaniet fra midten av 1800-tallet, fraktet varer raskere enn dagens containerskip. Her avbildet i Falmouth i 1924. Vis mer

Eksporten fra Kina i februar var 25,4 prosent lavere enn for ett år siden, skriver CNBC. Det er den bratteste nedturen siden 2009, i etterdønningene av finanskrisen.

Analytikere hadde ventet et fall i eksporten på 12.5 prosent mot februar i fjor, men det reelle fallet var altså dobbelt så høyt.

Den økonomiske veksten i Kina var i fjor på 6,9 prosent. Det ville vært drømmetall for enhver vestlig økonomi, men i Kina er det den laveste veksten på 25 år. At veksten avtar kommer samtidig med stor bekymring for landets gjeldsgrad

Kinesiske selskaper har den suverent største gjelden i verden - over 16 billioner dollar (16 000 000 000 000), og den øker stadig.

Bremsen i Kina har stor innvirkning på totalbildet: Dollarverdien på varer som krysset grenser falt med 13,8 prosent i 2015, den første nedgangen siden 2009.

Billigere enn minilager Den labre etterspørselen i de store økonomiene gjør at det er voldsom overkapasitet i skipsmarkedet.

Shippingratene er på et historisk bunnivå. Det har aldri tidligere vært billigere å sende varer rundt i verden, ifølge shippingoperatøren Flexport.

EKSPORTEN STUPER: Eksporten fra Kina i februar var 25,4 prosent lavere enn samme måned i 2015. Her sitter arbeidere ved en skofabrikk eid av OEM i Putian i Sørøst-Kina Foto: Xinhua/Sipa
EKSPORTEN STUPER: Eksporten fra Kina i februar var 25,4 prosent lavere enn samme måned i 2015. Her sitter arbeidere ved en skofabrikk eid av OEM i Putian i Sørøst-Kina Foto: Xinhua/Sipa Vis mer

Ifølge China Containerized Freight Index koster det nå i mars rundt 400 dollar å frakte en 13 meters container fra Shenzhen i Kina til Rotterdam i Nederland.

I mars i fjor ville dette ha kostet over 1000 dollar.

«La oss si at du ville reise bort et år. Det er nå billigere å plassere eiendelene dine i en container og la de seile rundt jorda enn å plassere tingene i et minilager», skriver Flexport.