Nå somler containerskipene på sjøen med vilje - det er dårlig nytt for verdensøkonomien

De moderne containerskipene seiler nå saktere enn handelsskutene gjorde på midten av 1800-tallet.

SOMLER TIL SJØS:  Den gjennomsnittlige marsjfarten for handelsskip til sjøs har sunket fra 13,06 knop for åtte år siden, til 9,69 knop i dag. Den lave farten til sjøs reflekterer den lave farten i verdensøkonomien. På bildet ser vi verdens største containerskip, CSCL Globe, ankomme havna i Felixstowe , sørøst i England. Foto: REUTERS/Toby Melville
SOMLER TIL SJØS: Den gjennomsnittlige marsjfarten for handelsskip til sjøs har sunket fra 13,06 knop for åtte år siden, til 9,69 knop i dag. Den lave farten til sjøs reflekterer den lave farten i verdensøkonomien. På bildet ser vi verdens største containerskip, CSCL Globe, ankomme havna i Felixstowe , sørøst i England. Foto: REUTERS/Toby Melville Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

«Slow steaming», å kjøre på lav fart til sjøs for å spare kostnader, ble et begrep etter finanskrisen i 2008.

Høye olje- og drivstoffpriser ble oppgitt som årsak til at de store rederiene valgte å kutte ned på marsjfarten.

Nå har olje- og drivstoffprisene gått i kjelleren. Likevel setter ikke skipene opp farten. Tvert imot.

Bloomberg skrev i desember at farten til sjøs har fortsatt nedover. Handelsskip på sjøen nå har en gjennomsnittlig marsjfart på 9,69 knop, mot 13,06 knop for åtte år siden.

Den lave farten på sjøen reflekterer at det lave tempoet i verdens store økonomier generelt. Med overkapasitet i tankskipmarkedet og laber vareetterspørsel i de store økonomiene, er det ingen hast med å komme seg fra havn til havn.

En grafikk hos Bloomberg viser en urovekkende korrelasjon mellom hvor hurtig containerskipene beveger seg til sjøs, og den synkende veksten i Kinas brutto nasjonalprodukt.

Containerskipene seiler nå saktere en seilskutene som sto for mye av verdenshandelen på midten av 1800-tallet, som Cutty Sark.   Brems i Kina Og fra nettopp Kina, som lenge har vært driveren bak veksten i verdensøkonomien, kommer det nå svært bekymringsfulle tall:

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer