Nå tømmes Full City

260 kubikkmeter oljeemulsjon skal ut.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Akkurat nå tømmes havaristen Full City som grunnstøtte like utenfor Langesund like etter midnatt 31. juli.

- Havaristen skal tømmes i dag. Vi har kjørt ut utstyret og er klar for å starte, sier Tom Taraldsrund, forvalter av utstyr og personell for Veolia Miljø, til Dagbladet.no.

Bergingsselskapet Smit Salvage skal pumpe 260 kubikkmeter oljeemulsjon, som er oljeblandet vann, fra havaristen og over i lekter, ifølge Kystverket.

Taraldsrud tror det skal gå relativt raskt å få olja ut av skipet.

- Det tar nok noen dager, men mye er nok gjort i løpet av en ukes tid, sier han.

- Rengjøring av tankene og skipet tar derimot lengre tid.

306 kubikkmeter oljeinfisert masse
Da skipet grunnstøtte inneholdt det over 1.000 tonn tungolje og 120 tonn lettolje. Flere av oljetankene måtte nødlosses søndag kveld, siden tankene var kommet til skade.

Kystverket har i flere dager renset sjøen, bukter og viker for oljesøl, til sammen 185 tonn oljeemulsjon og 306 kubikkmeter oljeinfisert masse, som inkluderer steiner, ved, tang og tare.

- Alt dette samles opp i tanker, poser og sekker, og transporteres videre til et oppsamlingssted, sier Pål Are Lilleheim, kommunikasjonsrådgiver i Kystverket til Dagbladet.no.

Deretter tar Veolia Miljø over ansvaret for oljerestene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Olja forbrennes
- Alt vi får inn i flytende eller fast form blir forbrent. Olja er så tilgriset med fremmede partikler at den ikke går an å bruke til noe, sier Taraldsrud.

Hva som skal skje med olja om bord på havaristen, er derimot usikkert.

- Denne olja kan mest sannsynlig brukes på nytt siden den ligger i lukkede tanker, sier Taraldsrud.

- Olja tilhører forsikringsselskapet til Full City, så det er de som bestemmer hva som skal skje med den. Forsikringsselskapet kommer kanskje til å selge olja og bruke pengene til å betale for utgiftene til oljesølet. 

Dyr affære for forsikringsselskapet
Full City er forsikret gjennom London Steam-Ship gjennom selskapet Bilbrough. Selskapets korrespondent i Norge, Harald Brien, arbeider nå med å registrere skade på båter, fortøyningsutstyr og strandlinjer.

Han er usikker på hva som vil skje med olja inne i havaristen, men tror at bergingsselskapet vil gjøre det de kan for å sikre verdier som kan reddes.

Han sier det er for tidlig å ha noen formening om hvor mye selskapet må punge ut for skadene.

- Jeg ser ikke bort ifra at det blir mange millioner, men hvor store erstaningskrav som kommer etter hvert er altfor tidlig å si noe om, sier Brien til Dagbladet.no.

Kystverket kan heller ikke angi noen estimert kostnad på dette tidspunktet.

- Vi har ikke estimert kostnader av aksjonen enda, men du kan trygt si at det koster flere millioner, og det kan sikkert plusses på noen nuller også, sier Lilleheim.

I går onsdag besøkte Dagbladet.no fuglevaskeriet i Langesund, hvor oljeskadde sjøfugler får behandling og forberedes på vaskeprosessen.

Se video fra et av fugleteltene under.