MOTELØVE: Aksel Lund Svindal står bak det nye motemerket Greater than A. Foto: Cornelius Poppe / NTB Scanpix.
MOTELØVE: Aksel Lund Svindal står bak det nye motemerket Greater than A. Foto: Cornelius Poppe / NTB Scanpix.Vis mer

Nå vil Aksel Lund Svindal bli motekonge

Aksel Lund Svindal håper han kan selge moteklær for 20 millioner kroner i 2018.

(Finansavisen): Mens skistjerner som Lasse Kjus, Bjørn Dæhlie, Kari Traa og Therese Johaug alle har satset på klær som passer til sportslige aktiviteter, valgte Aksel Lund Svindal å lansere et motemerke da han kastet seg på klesbølgen.

Atulus, der Aksel Lund Svindal og faren Bjørn O. Svindal eier 51 prosent av aksjene, ble etablert ved årsskiftet 2016/17. Klesmerket >A – eller Greater Than A – ble lansert i utvalgte butikker og med en motevisning 31. januar i år.

Tapte penger i 2017

Ifølge Finansavisen viser det ferske 2017-regnskapet at Atulus nådde en omsetning på 2,1 millioner kroner, mens resultatet før skatt endte på minus 3,1 millioner.

- 2017 var et rent kostnads- og investeringsår der vi drev med utvikling og produksjon. Omsetningen i fjor stammer fra forskuddsbetaling fra en distribusjonspartner, forteller Marius Eckmann, som er salgsdirektør og medeier (19,5 prosent) i Atulus, til Finansavisen.

Østerrike, Sveits, Tyskland og USA

Greater Than A satser på en komplett livsstilskolleksjon. Merket vil være inne i nærmere 100 butikker til høsten. Ifølge Eckmann er hovedlinjen i dag inne i cirka 50 butikker, mens undertøyskolleksjonen selges via rundt 90 butikker. Produktene selges også via 10 butikker i utlandet; i Østerrike, Sveits, Tyskland og USA.

- Vi har en X-faktor i Aksel, og det kan gå fort med ham på laget. Vi har planer om å satse internasjonalt, og lykkes vi med det ser vi et stort potensial, sier Eckmann til Finansavisen.

Andre økonominyheter:
Du kunne doblet pengene dine på 27 dager
Flere spekulanter kastet kortene i Norwegian