GRÅ(DIG)?: Facebook-sjef Mark Zuckerberg har tidligere sagt han ikke tror annonser er veien å gå for å tjene penger på direktemeldingstjenester. Nå kan det virke som den gråskjortede 31-åringen er på vei til å gjøre nettopp det. Foto: AFP PHOTO/JOSH EDELSON/NTB Scanpix
GRÅ(DIG)?: Facebook-sjef Mark Zuckerberg har tidligere sagt han ikke tror annonser er veien å gå for å tjene penger på direktemeldingstjenester. Nå kan det virke som den gråskjortede 31-åringen er på vei til å gjøre nettopp det. Foto: AFP PHOTO/JOSH EDELSON/NTB ScanpixVis mer

Nå vil Facebook at du skal få reklame på Messenger

Viser lekkede dokumenter.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Det er ingen hemmelighet at Facebook jobber for å bli vår alles foretrukne kommunikasjonskanal.

Den amerikanske sosiale medier-giganten har allerede kommet en lang vei, og noe av æren for det må nok tilskrives meldingstjenesten Messenger.

Da direktemeldingsappen ble lansert i 2011, kunne du fortsatt chatte i den vanlige Facebook-appen. I 2014 tvang imidlertid Facebook alle over på Messenger, og alle chat-samtalene dine ble dratt over i appen.

Slik Dagbladet tekno-spaltist Jan Omdahl skrev for to år siden, trenger verdens største nettsamfunn flere plattformer å tjene penger på.

Messenger-reklame Nå ser det også ut til at Facebook har tenkt til å gjøre alvor av pengeinntjeningen.

Ifølge tekno-nettstedet TechCrunch vil Facebook nå lansere reklame på Messenger.

De har fått tak i et dokument Facebook har sendt ut til sine største annonsører der de avslører planene om reklameslipp på Messenger i løpet av andre kvartal av 2016.

Planleggingen har foregått i det stille, men annonseringen vil ifølge TechCrunch foregå på følgende vis:

Forretninger vil ha anledning til å sende reklame som direktemeldinger til brukere som allerede har chattet med dem. Facebook anbefaler derfor annonsørene å begynne meldingstråder med brukere slik at de kan sende reklame når tjenesten lanseres.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Vil forhindre spam Annonseordningen kan virke snål for de fleste av oss, men Facebook er opptatt av at Messengers 800 millioner månedlige brukere ikke skal bli utsatt for spam. Bedriftene kan ikke sende ut reklame til brukere som har likt siden deres, bare brukere som frivillig har startet en meldingskorrespondanse med den aktuelle bedriften.

Facebook ønsker ikke å kommentere lekkasjene overfor TechCrunch, men understreker at de vil forsikre seg om at brukere ikke får uønskede meldinger.

Med over én milliard daglige brukere rapportert i desember 2015, er Facebook verdens desidert største nettsamfunn. Tidligere har de gått til oppkjøp av konkurrenter som direktemeldingsappen WhatsApp og bildedelingstjenesten Instagram.

Facebook-sjef Mark Zuckerberg har tidligere uttalt seg lunken til reklame på direktemeldingstjenester, og sa følgende etter oppkjøpet av WhatsApp i 2014.

- Personlig tror jeg ikke annonser er den rette måten å tjene penger på direktemeldinger, sa han ifølge TechCrunch.

Det kan imidlertid bli snudd på hodet for enkelte brukere allerede fra april.