Nå vil også de mindre byene ha bybane

Ser mot Bergen. - Bodø vokser raskt, sier bystyrepolitiker.

SER MOT BERGEN: Den nye bybanen i Bergen går mellom Bergen sentrum og Nesttun, 9,8 km lenger sør. Den skal frakte 6,5 millioner passasjerer på årsbasis. Foto: Marit Hommedal / SCANPIX
SER MOT BERGEN: Den nye bybanen i Bergen går mellom Bergen sentrum og Nesttun, 9,8 km lenger sør. Den skal frakte 6,5 millioner passasjerer på årsbasis. Foto: Marit Hommedal / SCANPIX Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

||| (Dagbladet): Etter at Bergen fikk sin bybane, ser nå politikerne i Bodø, Trondheim og Stavanger på mulighetene for å få til noe lignende.

Allerede i august i fjor gikk AUF, LO Ungdom, SU og EO ut og sa at det måtte satses mer på kollektivtrafikk i Stavanger, og at bybane står øverst på lista.

I åpningsfasen av bybanen i Bergen, ble en ny utredning lagt fram i Trondheim som tok for seg fordelene og utfordringene med en bybaneløsning.

Dyrt Også i kollektivplanen for Bodø kommune gjennomgås mulighetene for en bybane. I planen (pdf) er det foreslått å utrede hvordan det kan gjøres, med dobbeltspor mellom Bodø og Støver.

Det kommer fram i begge gjennomgangene at prisen kan bli den største utfordringen. I kollektivplanen for Bodø ligger anslått pris på 1,4 milliarder kroner. Omregnet betyr det 30 000 kroner per innbygger.

— Dette er en god idé. Det nytter ikke å tenke byplanlegging på kort sikt, vi må tenke langt framover. Bodø vokser raskt, og da må vi ha en effektiv måte å begrense privatbilismen på, sier bystyrerepresentant Svein Olsen (R) til NRK.no.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.