SER MOT BERGEN: Den nye bybanen i Bergen går mellom Bergen sentrum og Nesttun, 9,8 km lenger sør. Den skal frakte 6,5 millioner passasjerer på årsbasis. Foto: Marit Hommedal / SCANPIX
SER MOT BERGEN: Den nye bybanen i Bergen går mellom Bergen sentrum og Nesttun, 9,8 km lenger sør. Den skal frakte 6,5 millioner passasjerer på årsbasis. Foto: Marit Hommedal / SCANPIXVis mer

Nå vil også de mindre byene ha bybane

Ser mot Bergen. - Bodø vokser raskt, sier bystyrepolitiker.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

||| (Dagbladet): Etter at Bergen fikk sin bybane, ser nå politikerne i Bodø, Trondheim og Stavanger på mulighetene for å få til noe lignende.

Allerede i august i fjor gikk AUF, LO Ungdom, SU og EO ut og sa at det måtte satses mer på kollektivtrafikk i Stavanger, og at bybane står øverst på lista.

I åpningsfasen av bybanen i Bergen, ble en ny utredning lagt fram i Trondheim som tok for seg fordelene og utfordringene med en bybaneløsning.

Dyrt Også i kollektivplanen for Bodø kommune gjennomgås mulighetene for en bybane. I planen (pdf) er det foreslått å utrede hvordan det kan gjøres, med dobbeltspor mellom Bodø og Støver.

Det kommer fram i begge gjennomgangene at prisen kan bli den største utfordringen. I kollektivplanen for Bodø ligger anslått pris på 1,4 milliarder kroner. Omregnet betyr det 30 000 kroner per innbygger.

— Dette er en god idé. Det nytter ikke å tenke byplanlegging på kort sikt, vi må tenke langt framover. Bodø vokser raskt, og da må vi ha en effektiv måte å begrense privatbilismen på, sier bystyrerepresentant Svein Olsen (R) til NRK.no.

Slakter planene Fra 2004 til 2010 økte folketallet i Bodø med 4000 innbyggere - til 47 282, ifølge tall fra Statistisk sentralbyrå. Til sammenligning er innbyggertallet 256 600 i Bergen.

Leder i planutvalget i Bodø kommne, Arild Nohr (Ap), slakter planene om bybane.

- Det er usannsynlig at det bygges en bybane i Bodø de nærmeste åra. Det er få innbyggere, og vi må heller satse på buss, sier han til NRK.