||| (Dagbladet): Etter at Bergen fikk sin bybane, ser nå politikerne i Bodø, Trondheim og Stavanger på mulighetene for å få til noe lignende.
Allerede i august i fjor gikk AUF, LO Ungdom, SU og EO ut og sa at det måtte satses mer på kollektivtrafikk i Stavanger, og at bybane står øverst på lista.
I åpningsfasen av bybanen i Bergen, ble en ny utredning lagt fram i Trondheim som tok for seg fordelene og utfordringene med en bybaneløsning.
Dyrt Også i kollektivplanen for Bodø kommune gjennomgås mulighetene for en bybane. I planen (pdf) er det foreslått å utrede hvordan det kan gjøres, med dobbeltspor mellom Bodø og Støver.
Det kommer fram i begge gjennomgangene at prisen kan bli den største utfordringen. I kollektivplanen for Bodø ligger anslått pris på 1,4 milliarder kroner. Omregnet betyr det 30 000 kroner per innbygger.
— Dette er en god idé. Det nytter ikke å tenke byplanlegging på kort sikt, vi må tenke langt framover. Bodø vokser raskt, og da må vi ha en effektiv måte å begrense privatbilismen på, sier bystyrerepresentant Svein Olsen (R) til NRK.no.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger