FESTER LANDET RUNDT: Programlederne Alex Rosén og Marthe Sveberg reiser rundt i landet for å lage fest i nabolag som vinner i det nye spillet. Pernille Storholm Skaret (t.v) og Arve Sjølstad (t.h.) deltar fra Norsk Tipping. Foto: Norsk Tipping
FESTER LANDET RUNDT: Programlederne Alex Rosén og Marthe Sveberg reiser rundt i landet for å lage fest i nabolag som vinner i det nye spillet. Pernille Storholm Skaret (t.v) og Arve Sjølstad (t.h.) deltar fra Norsk Tipping. Foto: Norsk TippingVis mer

«Nabolaget» er ingen fest for Norsk Tipping

Bare 53 000 tippere satser på det nye tilbudet «Nabolaget» ukentlig. Norsk Tipping hadde forventet mye mer.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Kommunikasjonssjef Arve Sjølstad i Norsk Tipping sier til Dagbladet at økonomien i det nye spillet er blitt bedre etter at antallet trekninger ble redusert fra to til én i uka. Premiepotten er nå redusert fra 3 500 000 til 1 750 000 kroner.

Likevel er det langt opp til forventingene og budsjettet som ble laget på forhånd. Med moromannen og programlederen Alex Rosén på TV 2-laget overrasker de med fest for nabolag rundt om i landet, men spillomsetningen er ingen fest for tippeselskapet på Hamar.

Omsetningen har i gjennomsnitt for de siste 11 ukene vært på 2,9 millioner kroner i uka. I uke 29 var omsetningen på bare 2,5 millioner kroner. Til sammenlikning hadde Lotto en omsetning på 75 millioner kroner fra 1,5 millioner spillere den samme uka.

- De to siste ukene har vi hatt positiv netto-omsetning for «Nabolaget». Når vi trekker fra alle kostnadene til reklame, TV-produksjon og drift, så blir det dessverre lite overskudd foreløpig. Vår satsing på «Nabolaget» har ikke innfridd ambisjonene vi hadde. Det har vært lavere omsetning enn budsjettert, sier Arve Sjølstad.

- Går litt tregt Bakgrunnen for at «Nabolaget» så dagens lys var at de ti største humanitære organisasjonene tok kontakt med Norsk Tipping for å undersøke mulighetene for et samarbeid om dette. Det ble inngått en avtale i 2011 gjennom organisasjonenes selskap De 10 Humanitære AS. Spillet ble først planlagt lansert mot slutten av 2012, men lanseringen ble utsatt som følge av rettssak om rettighetene til spillkonseptet, og i tillegg at Kulturdepartementet iverksatte en utredning om fordeling av midler til samfunnsnyttige og humanitære formål fra tippeselskapets overskudd.

Etter det Dagbladet erfarer har Norsk Tipping investert et betydelig antall millioner kroner i «Nabolaget» før det ble lansert 13. februar i år.
   
På nettsiden til Norsk Tipping står det: «Overskuddet fra Nabolaget vil gå til samfunnsnyttige formål.» Med store kostnader til planlegging og oppstart av spillet gjennom flere år, vil de humanitære organisasjonene måtte vente med å få penger fra dette spillet.

- Fram til nå har vi ikke hatt høy nok omsetning til å generere noe overskudd til humanitære organisasjoner. Vi har kommunisert til organisasjonene at det går litt tregt nå i starten, sier Sjølstad. 
 
Norsk Tipping har likevel ingen planer om å legge ned den nye satsingen.

- Veldig sosialt - Dette er et veldig sosialt spill med mange vinnere. Vi reiser rundt hver uke og besøker vinnerne og arrangerer hyggelige nabosammenkomster. Det er gøy, men det har tatt lengre tid å lykkes i markedet enn vi hadde regnet med. Det har vi også sett i Sverige og Finland, som har sammenliknbare tilbud. De brukte ett år på å få opp omsetningen.  

Nå jobber Norsk Tipping med produktutvikling for «Nabolaget», som er planlagt lansert i løpet av september, under forutsetning av at endringene i spillereglene blir godkjent.

- Vi jobber nå med å styrke spillkonseptet med nye tiltak og virkemidler for å øke salget fra høsten. Norsk Tipping har en klar ambisjon om å lykkes med «Nabolaget» på sikt.

Lavere premiekostnader De tre siste ukene har tippeselskapet hatt én trekning i uka mot to tidligere. Det betyr at selskapet har halvert kostnadene til premier.

- Siden vi velger fem ukers deltakelse, har vi forskuttert premiene fem uker framover, uavhengig av inntekter. Resten av lotterispillene har 50 prosent premieandel basert på omsetning, sier kommunikasjonssjef Arve Sjølstad.

Hovedvinneren i «Nabolaget» trekkes tilfeldig ut blant spillernes adresser. Hovedvinneren får én million kroner, de nærmeste naboene får premier fra 10 000 til 100 000 kroner. De som bor litt lenger unna får premier fra 50 til 1000 kroner. Det er kun spillere i «Nabolaget» som kan vinne.