Likevel ble ikke tvilen nevnt med ett ord i havarirapporten. I 12 år har havarikommisjonen tiet om at jagerflygeren selv mente at radaropplysningene måtte være feilaktige.
Saksøker staten
Opplysningen kan få stor betydning for søksmålet som personene bak Partnair-selskapet har anlagt mot Forsvarsdepartementet.
Havarikommisjonens rapport konkluderte med at dårlig vedlikehold og uoriginale deler var skyld i ulykken. Det ble aldri gjort forsøk på å sikre opplysningene som lå lagret i F16-flyets datahjerne. Partnair-flyet dukket opp så brått og uventet at jagerflygeren på flyradioen umiddelbart skjelte ut flygelederen på Oslo Control.
55 mennesker ble drept da den 36 år gamle Convair-580-maskinen 8. september 1989 styrtet i havet underveis på chartertur med Wilhelmsen-ansatte på vei til skipsdåp i Hamburg.
- Brøt lydmuren
Ryktene om jagerflyets rolle begynte å gå få dager seinere. Det ble spekulert i om trykkbølger fra jagerflyet utløste vibrasjoner som fikk Partnair-flyet til å gå i oppløsning.
Den halvoffentlige svenske Flygtekniske Forsöksanstalten (FFA) fastslår at F16-flyet fløy i overlydsfart og at det er 60 prosent sjanse for at trykkbølgene utløste ulykken.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger