Nær kollisjon før Partnair-flyet styrtet

KRISTIANSAND (Dagbladet): Flyhavarikommisjonen har ikke full tillit til radardataer som frikjente at et norsk F16-jagerfly kunne ha forårsaket Partnair-flystyrten.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

Likevel ble ikke tvilen nevnt med ett ord i havarirapporten. I 12 år har havarikommisjonen tiet om at jagerflygeren selv mente at radaropplysningene måtte være feilaktige.

Saksøker staten

Opplysningen kan få stor betydning for søksmålet som personene bak Partnair-selskapet har anlagt mot Forsvarsdepartementet.

Havarikommisjonens rapport konkluderte med at dårlig vedlikehold og uoriginale deler var skyld i ulykken. Det ble aldri gjort forsøk på å sikre opplysningene som lå lagret i F16-flyets datahjerne. Partnair-flyet dukket opp så brått og uventet at jagerflygeren på flyradioen umiddelbart skjelte ut flygelederen på Oslo Control.

55 mennesker ble drept da den 36 år gamle Convair-580-maskinen 8. september 1989 styrtet i havet underveis på chartertur med Wilhelmsen-ansatte på vei til skipsdåp i Hamburg.

- Brøt lydmuren

Ryktene om jagerflyets rolle begynte å gå få dager seinere. Det ble spekulert i om trykkbølger fra jagerflyet utløste vibrasjoner som fikk Partnair-flyet til å gå i oppløsning.

Den halvoffentlige svenske Flygtekniske Forsöksanstalten (FFA) fastslår at F16-flyet fløy i overlydsfart og at det er 60 prosent sjanse for at trykkbølgene utløste ulykken.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer