Nestenulykke med Tesla på autopilot

Nær påkjørt av Tesla på autopilot: - Måtte kaste meg ut av veien

En politibetjent i utrykningspolitiet forteller om en ubehagelig hendelse på jobb i vår.

RISIKABELT: Politioverbetjent Øystein Krogstad kaller det å stoppe biler langs veien for noe av det farligste man gjør.
Foto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpix
RISIKABELT: Politioverbetjent Øystein Krogstad kaller det å stoppe biler langs veien for noe av det farligste man gjør. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpixVis mer

Det gjør Christian Sørby overfor Bygdeposten.

Det var på Verpsletta i Øvre Eiker at nestenulykken inntraff. Som utrykningspoliti står han langs veien for å måle farten på forbipasserende bilister, og kontrollerer belte- og mobilbruk og gjør promilletester.

Men føreren av Teslaen hadde satt bilen på autopilot. Verken føreren eller bilen fikk med seg at Sørby sto ute i veien.

- Jeg skjønte at verken bilen eller føreren så meg, så jeg kastet meg ut av veien for å komme fra det hele uten skader, forklarer Sørby til Bygdeposten.

- Farlig

Politioverbetjent i politidistriktene Agder og Sør-Øst, Øystein Krogstad, bekrefter hendelsen overfor Dagbladet. Der var den tema på et større møte i distriktene nylig.

- Noe av det farligste man gjør, er å stoppe biler langs veien. Og hvis de attpåtil kjører på autopilot... sukker Krogstad.

Fører i nevnte episode innrømmet at han hadde bilen i autopilot og at han ikke fulgte godt nok med.

- Han ble anmeldt i henhold til veitrafikklovens paragraf tre, som sier at enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke oppstår fare, sier Sørby til Bygdeposten.

- Følg med på veien!

Krogstad er krystallklar på at føreren har et absolutt ansvar selv om bilen er satt i autopilot.

- Autopilot er et framskritt, og flere biler har det. Men det er dermed ikke sagt at føreren kan fraskrive seg alt ansvar. Kjører man ned noen, kan man ikke skylde på autopiloten og GPS-en, det må førerne vite. Vi har skrekkelige eksempler på folk som leser avisa mens bilen kjører av seg selv, sier Krogstad.

Og fortsetter:

- Bruk gjerne tekniske hjelpemidler. Men følg med på veien, det er absolutt påkrevd!

Ulykker

Dagbladet har tidligere omtalt flere ulykker etter at føreren har satt Teslaen i autopilot. Bilprodusenten har tidligere uttalt at autopilotfunksjonen er til for å bistå sjåføren.

Autopilot-systemet ble lansert i 2015 og gjør at bilene kan skifte fil, endre hastigheten og bremse automatisk.

Men Slik Dagbladet har omtalt, har enkelte prøvd å leke seg med autopilotfunksjonen. I april i fjor sa blant annet en britisk mann seg skyldig i uansvarlig kjøring etter å ha sittet i passasjersetet på motorveien, mens bilen kjørte av seg selv.

Sommeren 2016 åpnet USA en føderal etterforskning etter at en Tesla-fører døde i en ulykke, mens han brukte elbilens autopilot-funksjon. Et øyenvitne hevdet at sjåføren så på film i bilen da ulykken skjedde.

Mannen døde da Teslaen han kjørte krasjet med en semitrailer på en motorvei i Williston i Florida.