Næringslivet trenger kvinnene

Altfor få kvinner har makt og innflytelse innen norsk næringsliv.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det vakte oppsikt langt utover landegrensene da Gro Harlem Brundtlands kvinneregjering ble utnevnt våren 1986. For første gang hadde Norge fått en kvinnelig statsminister, og åtte av atten statsråder var kvinner.

Gro satte en standard for kommende regjeringer, noe som har bidratt til at Norge oppfattes som et land der kvinner har inntatt de fleste mannsbastioner.

Vi er på Europa-toppen når det gjelder kvinner i yrkeslivet, og mer enn halvparten av studentene ved høyskoler og universiteter er kvinner. Da skulle vi tro at lederposisjonene i næringslivet ble noenlunde jevnt fordelt mellom kvinner og menn. Men dette er dessverre enda ikke tilfellet. Altfor få kvinner har makt og innflytelse innen norsk næringsliv.

Bare fem prosent

Bare 25 prosent av funksjonærene i NHOs medlemsbedrifter er kvinner, og verre blir det jo når man kommer lenger opp i hierarkiet i de samme bedriftene: Bare fem prosent av topplederne er kvinner! Dette er nedslående med tanke på kvinnenes viktige rolle i nærings- og bedriftsutviklingen. Kompetanse bør være næringslivets viktigste ressurs, og Norges store andel høyt kvalifiserte kvinner er et betydelig konkurransefortrinn som næringslivet må benytte seg av.

I dagens kunnskapsbaserte økonomi har kunnskap, kompetanse og kreativitet erstattet kapital, naturressurser og billig arbeidskraft som de viktigste innsatsfaktorene i produksjonen. Et næringsliv som begrenser seg til bare å utnytte kompetansen til halve arbeidsstyrken på ledernivå, må få problemer med å møte fremtidens utfordringer fra en stadig mer krevende kundekrets av kvinner og menn.

Øk mangfoldet

Globaliseringen og den raske teknologiske utviklingen bidrar til at næringslivets omgivelser er mer uforutsigbare. Dette krever både evne og vilje til å tenke nytt og utradisjonelt. Kreativ tenkning og omstillingsevne utvikles lettere i miljøer preget av mangfold. Da bør det utvikles strategier som bidrar til å øke mangfoldet.

En studie fra Handelshøyskolen BI viser at kvinnelige medlemmer av bedriftenes styrer nettopp har en positiv innvirkning på de økonomiske resultatene. Ifølge forskerne skyldes det faktum at de som rekrutterer kvinner ønsker de beste personene uansett kjønn. Men så viser både statistikken og erfaringene dessverre at menn blir foretrukket i de fleste rekrutteringsprosesser, delvis på grunn av ubevisste mekanismer, men også fordi menn har en sterk tendens til å rekruttere menn (kloner seg selv). Resultatet blir en uheldig nedvurdering av kvinners egnethet for lederstillinger.

Kartlegging

Nærings- og handelsdepartementet har etablert et næringspolitisk kvinneforum for å få gode råd i arbeidet med å ta i bruk kvinners kompetanse i næringslivet. På oppdrag fra departementet har dr.philos. Marit Hoel - en av deltagerne i forumet - kartlagt hvordan Norges 250 største bedrifter benytter seg av kvinners kompetanse i ledelse og styrer. De tre bedriftene som fremhevet seg, var Norske Shell, Telenor Mobil og Norsk Tipping. I tillegg fikk NRK og Storebrand hederlig omtale. Erfaringer fra USA viser at slike undersøkelser har hatt en positiv effekt.

I et større oppslag i Dagens Næringsliv 11. juli fortelles det at FTSE, en av verdens fremste leverandører av aksjeindekser, har presentert nye indekser til bruk for sosialt ansvarlige investorer. Her fremgår det bl.a. at det er viktig for selskapene å ha en aktiv politikk for å rekruttere kvinner til lederstillinger, samt å føre en familievennlig personalpolitikk. I den europeiske indeksen er bare 7 norske selskaper regnet som gode investeringsobjekter for sosialt ansvarlige investorer. Norske bedriftsledere må i større grad bevege seg inn i den nye tid, for der er kvinnene.

Næringsdepartementet forvalter statens eierinteresser i 15 selskaper, og arbeider aktivt for å få flere kvinner inn i disse selskapenes styrende organer. Ved siste årsskifte var kvinneandelen på ca. 40 prosent. Vi håper at også dette gir viktige signaler til det private næringslivet, anført av NHO på vegne av sine medlemsbedrifter, og til LO og øvrige arbeidstakerorganisasjoner når de skal velge sine representanter til styrene.