AIRBUS A320: Det var et Egypt Air fly av denne typen som i natt styrtet på vei fra Paris til Cairo. Foto: EPA/CHRISTOPH SCHMIDT/NTB scanpix
AIRBUS A320: Det var et Egypt Air fly av denne typen som i natt styrtet på vei fra Paris til Cairo. Foto: EPA/CHRISTOPH SCHMIDT/NTB scanpixVis mer

- Nærliggende å tro at det er terror

Egyptiske og franske myndigheter vil ikke utelukke terrorisme.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

BRUSSEL / OSLO (Dagbladet): Klokka halv tre i natt forsvant Egypt Air flyging MS804 fra radaren. Egyptiske luftfartsmyndigheter sier flyet med 66 personer om bord styrtet da det var over Middelhavet på vei fra Paris til Kairo.

Det var flyselskapet selv som meldte flyet savnet litt før klokka 05 i natt.

- Med den historien som Egypt har når det gjelder terrorisme er det nærliggende å tro at det er en terrorhandling, sier luftfartsblogger og tidligere flyger Per Gram til Dagbladet.

Frankrikes statsminister Manuel Valls sier ingen teorier om flyets forsvinning kan utelukkes på nåværende tidspunkt. Også Egypts statsminister sier terror ikke kan utelukkes som årsak til styrten, men at det er for tidlig å si hva som har skjedd.

Tidligere sjef for den franske havarikommisjonen, Jean-Paul Troadec, sier til radiokanalen Europe 1 at sannsynligheten er stor for at det var en eksplosjon fra en bombe eller selvmordsbomber som forårsaket forsvinningen.

- Hvis mannskapet ikke sendte ut en nødmelding, er det fordi det som skjedde var plutselig. Et problem med motoren eller teknikken ville ikke ført til en umiddelbar ulykke. I dette tilfellet reagerte ikke mannskapet, noe som får oss til å tenke på en bombe, sier han ifølge The Guardian.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nato følger situasjonen
Natos generalsekretær Jens Stoltenberg yttrykker sin dypeste medfølelse med de som er berørt av flystyrten. På spørsmål om Nato vil bistå Egypt på noen måte, svarer Stoltenberg:

 - Vi vet at det er nasjonale redningsaksjoner i gang, og Egypt og Frankrike har har sagt at de vil samarbeide tett. Nato følger situasjonen, og hvis vi får noen forespørsel, er vi klar til å hjelpe, sa Stoltenberg under en kort pressebrief foran dagens utenriksministermøte i Nato.  
Sinai-styrt 31. oktober 2015 ble et Metrojet-fly på vei fra Egypt til St. Petersburg rammet av ei bombe over Sinaihalvøya. Russiske myndigheter sier styrten der 224 mennesker døde, var forårsaket av terror. Det ble funnet spor av eksplosiver i flyvraket.

I mars ble et annet fly fra Egypt Air kapret, men dette var ikke terror. På 2000-tallet var det en rekke terroranslag mot typiske reisemål for utenlandske turister i landet.

- Når det gjelder det russiske flyet som styrtet i Sinai var det bakkepersonell som hadde overlevert en PC til en passasjer, sier Gram.

PC-en inneholdt ei bombe.

- Så de som jobber på bakken vil også bli gransket nøye her også.

- Ikke skutt ned fra bakken Gram sier at så tidlig må alle muligheter holdes åpne, men han har ikke noe tro på at flyet kan ha blitt skutt ned fra bakken. Til det var det for høyt oppe. Ifølge Flightradar24 hadde flyet, en Airbus A320,  en høyde på 36 975 fot (11 270 meter) da det forsvant.

- Terrorsporet er det man kommer til å forfølge. Og de vil jobbe for å finne ut av om det har vært en svikt på bakken i Paris eller et annet sted.

Det skal, ifølge flyselskapet selv, være 56 passasjerer, og blant dem tre barn. I tillegg var det ti ansatte om bord, inkludert tre sikkerhetsvakter.

Sikkerhet Leder i Norsk Flygerforbunds Flysikkerhetskomite, Jo Bjørn Skatval, sier til Dagbladet at franske luftfartsmyndigheter har et veldig fokus på sikkerhet.

- Charles de Gaulle har hatt og har et veldig fokus på sikringstiltak, sier han.

Han forteller at han så seint som i forrige uke var i møter med piloter fra Egypt Air under verdenskonferansen til det internasjonale flygerforbundet IFALPA.

- Mistet ikke fart eller høyde - De brukte ikke radioen for å få hjelp, og mistet ikke høyde. Det bare forsvant, sa Ehab Mohy el-Deen, talsmann for den egyptiske staten, ifølge New York Times i natt.

Også Le Monde melder at flyet ikke skal ha vist tegn til å miste høyde eller fart. Det var fint vær i området.

EgyptAir sier det egyptiske militæret mottok et nødsignal fra området der flyet forsvant kl. 04.26, nesten to timer etter at flyet forsvant fra radaren. Ahmed Adel, visesjef i EgyptAirs eierselskap, sier til CNN at han ikke vil konkludere bastant med at nødsignalet kom fra MS804, og at det kan ha kommet fra et annet fartøy i Middelhavet.

Ifølge Reuters etterforsker greske myndigheter vitnebeskrivelser fra innbyggere på en gresk øy som sier at de så «ildkule» i lufta. Ifølge Telegraph har en kaptein på et gresk skip også sett «flammer på himmelen».

- Snakket med piloten Selskapet opplyser at flyet lettet fra Charles de Gaulle-flyplass i Paris klokka 23.09. Selskapet selv opplyser at det forsvant fra radaren kl. 02.30 i natt. Opprinnelig meldte de at det skjedde ca. kl. 02.45. Det skulle lande på flyplassen i Kairo kl. 03.15.

Greske luftfartsmyndigheter opplyser at de snakket med piloten om bord på flyet da det var over den greske øya Kea. Dette skal ha vært siste kontakt med flyet før det forsvant.