MILLIARDEN: Sportskonsernet Active Brands omsatte for 967 millioner kroner i fjor. Her med Espen Krogstad, adm. direktør i Active Brands og selger i Kari Traa Lise Lilleheim. Foto: Caroline Ørvik / Finansavisen.
MILLIARDEN: Sportskonsernet Active Brands omsatte for 967 millioner kroner i fjor. Her med Espen Krogstad, adm. direktør i Active Brands og selger i Kari Traa Lise Lilleheim. Foto: Caroline Ørvik / Finansavisen.Vis mer

Nærmer seg milliarden til tross for Johaug-nedtur

Active Brands økte omsetningen med 10 prosent i fjor og bikker snart milliarden til tross for Johaug-nedtur i Sverige og Finland etter dopingdommen.

(Finansavisen): Det norske sportsmerkekonsernet Active Brands har økt både salg og bunnlinje i høy hastighet de seneste årene.

I 2014 var omsetningen ifølge Finansavisen like over 500 millioner og ebitda (driftsresultat før avskrivninger) på 33,1 millioner.

I fjor omsatte sportskonsernet, med merkevarer som Kari Traa, Dæhlie og Johaug, for 967 millioner, en økning fra 878 millioner i 2016.

Ebitda endte på 125 millioner i fjor, opp fra 119,5 i 2016.

- Vi hadde 10 prosent økning i omsetning og fem prosent vekst i lønnsomheten. Årsaken til at veksten i lønnsomhet er lavere skyldes at vi har hatt en kostnadsøkning på 20 prosent. Marginene er stabile, sier adm. direktør Espen Krogstad i Active Brands, til Finansavisen.

Passerer milliarden

Kostnadsøkningen skyldes blant annet at selskapet ansatte 26 nye medarbeidere i fjor, primært i USA, Finland og netthandelsavdelingen.

Krogstad oppgir til avisen at omsetningsveksten i første halvår vil ende på rundt 10 prosent.

Budsjettet for året er en omsetning på 1.088 millioner.

- Vi hadde et veldig bra første kvartal, og andre kvartal blir på det jevne. Det har vært altfor bra vær, så butikkene har kanskje fått smake litt på det. Det som er enda viktigere for oss er forhåndsordrene for andre halvår, og der har vi vekst på 17 prosent, sier Krogstad til avisen.

Johaug-nedtur

Selskapet ble i fjor kjøpt opp av FSN Capital for rundt 1 milliard kroner. Etter oppkjøpet eier FSN 70 prosent, Holta Invest 20 prosent og utøverne og ansatte 10 prosent.

Johaugs klesmerke ble trukket fra det finske markedet tidlig i 2017.

- Johaug har vært en sterk merkevare, som vi startet å selge inn i både Sverige og Finland. I perioden hvor Therese har vært utestengt har det vært litt krevende utenlands. De har en litt annen holdning til dommen, slik vi antagelig ville hatt dersom det var en finsk utøver, sier Krogstad til avisen.

- I Norge har Johaug-salget gått veldig bra. For det første tror jeg at alle i Norge trodde på henne, slik at det nesten ble en type sympatireaksjoner som bidro til å øke salget, avslutter han.

Andre økonominyheter:

Punget ut 13,5 millioner for villa - balkongen falt ned
- Støtter caset for en renteøkning i høst
Skipsmeglere deler 22 millioner i utbytte