Værkaos på Sør- og Østlandet

NAF reagerer etter vogntogkaos

Onsdag var det varslet store mengder snø på Sør- og Østlandet. Likevel blir trafikken lammet av vogntog som ikke kommer seg opp selv slake bakker, heter det i en pressemelding fra NAF onsdag kveld.

KAOS: Flere veistrekninger er stengt som følge av snøværet på Østlandet onsdag. Vegtrafikksentralen har en klar oppfordring til de som har tenkt seg ut i trafikken. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

- Dette visste vi ville komme og nå stiller vi spørsmål ved om transportselskapene tar for store sjanser.

Det sier pressesjef i NAF, Ingunn Handagard.

Politiet og vegtrafikksentralene på Sør- og Østlandet har i løpet av onsdag formiddag og ettermiddag meldt om rekke ulykker og trafikkuhell på en rekke hovedfartsårer.

Vogntog som står fast i snøføyka er en gjenganger og onsdag 4. januar skjedde det igjen. Alle hovedveier ut av Oslo var delvis lammet av strandede trailere. Også mange andre steder på Sør- og Østlandet stoppet trafikken opp som en følge av vogntog på kryss og tvers.

VINTERHACKS: Det finnes mange gode tips og triks for hvordan man kan takle dette snøværet som sjåfør - vi har testet noen. Reporter: Anabelle Bruun. Video: Christina Korneliussen. Vis mer

Dekk-kravene til vogntog har blitt skjerpet og kontrollene er hyppigere, noe NAF har vært en pådriver for.

- Selv med disse strengere kravene blir det vogntogkaos når store snøfall kommer. Vi mener transportselskapene bør vurdere nøye om de kan la vogntogene kjøre når det er varslet så vanskelig føre, sier Handagard. - Selvsagt skjønner vi også at dette betyr tap av penger, men trafikksikkerhet og framkommelighet må trumfe alt, sier Handagard.

I 2020 kom det krav om vinterdekk for vogntog. Reglene innebærer at dekk på styrende foraksel og drivhjul på tunge kjøretøy nå må være merket 3PMSF, bedre kjent som alpesymbolet. Løpehjul og tilhenger vil fortsatt ha et minstekrav om M+S-merking (mud and snow). Krav til mønsterdybde er det samme; minimum 5 millimeter på samtlige hjul.

- Kravene til dekkutrustning på vogntogene bør være nok til at de ikke setter seg fast så ofte når det kommer store snøfall. Dessverre kan det se ut som en del trailere fortsatt ikke er utstyrt med dekk som er egnet for norske vinterveier, eller sjåførene trenger mer opplæring i kjøring på snøføre, sier Handagard.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer