Når alle i kinosalen mottar samme teksmelding smeller det

Sterk kampanje mot mobilbruk bak rattet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Å lese tekstmeldinger når man kjører kan være livsfarlig. Det ville Volkswagen få kinopublikum til å kjenne på kroppen.

De viste en kampanjevideo ved MCL Cinema i Hong Kong.

Når alle var kommet på plass i salen ble det vist en reklamefilm litt utenom det vanlige.

Publikum fikk se en video fra en sjåførs perspektiv under en kjøretur.

Krasj Alle i salen en tekstmelding samtidig under videoen, og rett etterpå smeller det på skjermen.

Hensikten er å vise sjåfører hvor farlig det er bruke mobiltelefonen bak rattet.

«Hacket» telefonene For å kunne sende tekstmeldinger til alle i salen på en gang satte menneskene bak kampanjen opp en lokalbasert sender som kunne sende massemeldinger til mobiltelefoner innenfor et spesifisert område, ifølge Daily Mail

Meldingen ble sendt akkurat rett før smellet på skjermen.

Trend-kampanjer Nylig hadde trafikkorganisasjonen i USA, National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA), en sterk video som også viser hvor farlig det kan være for sjåfører å holde på med mobiltelefonen.

I april kjørte en fransk, belgisk og nederlandsk organisasjon, Go For Zero, en kampanjevideo som fikk opperksomhet verden over.

Der ble fem mennesker, som ofte kjører for fort, invitert til sin egen begravelse, og fikk se sine kjære ta farvel med dem.

Tidligere i år fikk New Zealands trafikkorganisasjon mye skryt for sin nye trygg trafikk-kampanje, hvor de prøver å forhandre forholdet mellom sjåfør og hastighet.

Videoen øverst i saken kom ut denne uken og er allerede blitt sett snart 10 millioner ganger på Youtube.