NÅR BARN SLÅR: - Når barna slår lærerne er det ikke skolens ansvar, men foreldrenes. Det er de som må lære barna hva samfunnet forventer av dem, sier leder for Stortingets utdanningskomité, Marianne Aasen fra Arbeiderpartiet. Foto: SCANPIX
NÅR BARN SLÅR: - Når barna slår lærerne er det ikke skolens ansvar, men foreldrenes. Det er de som må lære barna hva samfunnet forventer av dem, sier leder for Stortingets utdanningskomité, Marianne Aasen fra Arbeiderpartiet. Foto: SCANPIXVis mer

- Når barna slår er det ikke skolens ansvar, men foreldrenes

Det mener leder for Stortingets utdanningskomité, Marianne Aasen (Ap).

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

||| (Dagbladet): - Når barna slår lærerne er det ikke skolens ansvar, men foreldrenes. Det er de som må lære barna hva samfunnet forventer av dem, sier leder for Stortingets utdanningskomité, Marianne Aasen fra Arbeiderpartiet.

Dagbladet har tatt kontakt med samtlige hovedverneombud i norske kommuner. 62 av 100 melder at trusler og vold mot kommunalt ansatte er et stort problem - og at det øker. Det er økningen i skolene som skremmer hovedverneombudene mest.

Små barn truerDe forteller at små barn kommer med svært alvorlige trusler og fysiske angrep, kaster steiner mot hoder, slår etter hoder med stein i hånda, slår i hodet til ansatte med balltre.

- Lærere er blitt sykemeldt etter at de er blitt utsatt for mobbing, vold og trakassering fra elevene. Det er flere som er engstelige på vei til jobben, sier hovedvernombud i Re kommune Åge D. Abrahamsen til Dagbladet.

VOLD VAR SVARET: - Ettersom ingen hørte etter hva elevene mente, var det som oftest vold som ble svaret. Ved å reise ei hånd mot lærerne kunne man få fred et helt friminutt, forteller en 21-åring til Dagbladet. 21-åringens historie handler ikke om skolen på bildet. Foto: BJØRN LANGSEM
VOLD VAR SVARET: - Ettersom ingen hørte etter hva elevene mente, var det som oftest vold som ble svaret. Ved å reise ei hånd mot lærerne kunne man få fred et helt friminutt, forteller en 21-åring til Dagbladet. 21-åringens historie handler ikke om skolen på bildet. Foto: BJØRN LANGSEM Vis mer

Les også: «- Jeg knekte nesa på læreren»

Må få konsekvenserNå etterlyser Ap-politiker Marianne Aasen flere konsekvenser for elever som ikke klarer å oppføre seg på skolen.

- Mange av de problemene vi har med utagerende barn som skulker, slår eller truer tror jeg har bakgrunn i for liten sammenheng mellom handling og konsekvens. Når man gjør noe galt bør det få konsekvenser, slik at man blir tvunget til å stå opp for det man har gjort, sier Ap-politikeren.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- MÅ FÅ KONSEKVENSER: Nå etterlyser Ap-politiker Marianne Aasen flere konsekvenser for elever som ikke klarer å oppføre seg på skolen. Foto: JACQUES HVISTENDAHL
- MÅ FÅ KONSEKVENSER: Nå etterlyser Ap-politiker Marianne Aasen flere konsekvenser for elever som ikke klarer å oppføre seg på skolen. Foto: JACQUES HVISTENDAHL Vis mer

Asen mener derfor skolen bør kunne få flere sanksjonsmuligheter, som igjensitting, innkalling til foreldremøter og andre tiltak.

- Jeg tror det er mange lærere og foreldre som gjør en god jobb, men noen ganger tror jeg man ikke setter klare nok grenser, sier stortingspolitikeren.

Vil ha spesialskolerOgså Frp ønsker et strengere regime.

ØKENDE PROBLEM: - Vold mot lærere er stadig økende problem, sier Frps Mette Hanekamhaug. Foto: TORBJØRN GRØNNING.
ØKENDE PROBLEM: - Vold mot lærere er stadig økende problem, sier Frps Mette Hanekamhaug. Foto: TORBJØRN GRØNNING. Vis mer

- Vold mot lærere er stadig økende problem, og vi bør derfor opprette egne forsterkede skoler hvor vi har tilbud til de elevene som gjennomsnittsystemet ikke klarer å håndtere. Dette er et for stort problem for vanlige skoler å håndtere, sier Frps Mette Hanekamhaug.

Senterpartiet mener man må fokusere mer på mobbing som et problem i hele samfunnet.

- Dette er et problem som gjennomsyrer hele samfunnet: lærere mobber elever, elever mobber lærere og folk blir mobbet i arbeidsplassen. Dette er et samfunnsproblem og vi må gjøre noe med hele problemstillingen, sier Sps Anne Tingelstad Wøien.

- Mindre teori- Det er uakseptabelt for lærere å ha en slik arbeidsdag, sier KrFs skolepolitiske talsperson, Dagrun Eriksen.

TØFFERE VOLD: Som hovedvernombud og lærer har Åge D. Abrahamsen sett hvordan lærere stadig blir utsatt for hardere verbal trakassering og tøffere vold. Skolen på bildet har ikke tilknytning til saken. Foto: SVEINUNG U. YSTAD
TØFFERE VOLD: Som hovedvernombud og lærer har Åge D. Abrahamsen sett hvordan lærere stadig blir utsatt for hardere verbal trakassering og tøffere vold. Skolen på bildet har ikke tilknytning til saken. Foto: SVEINUNG U. YSTAD Vis mer

Hun vil heller ikke gi opp de elevene som allerede på barnetrinnet har fått en sterk utagerende adferd.

- Der er ofte er et utrykk for noe annet. Skolesatsingen under de rødgrønne har vært en kraftig feilprioritering med flere teoritimer til de aller minste, i stedet for flere lærere og mer praktiske fag inn i skolen. Jeg mener at vi må ha flere yrkesgrupper inn i skolen slik at lærere får mulighet til å være lærere og ikke måtte håndtere disse vanskelige situasjonene alene, sier Eriksen.

HØRTE IKKE ETTER: - Jeg endte opp i slåsskamp med lærerere undt 30 ganger, forteller 21-åringen, som forteller at han følte lærene ikke hørte etter. Foto: TORBJØRN GRØNNING
HØRTE IKKE ETTER: - Jeg endte opp i slåsskamp med lærerere undt 30 ganger, forteller 21-åringen, som forteller at han følte lærene ikke hørte etter. Foto: TORBJØRN GRØNNING Vis mer