Når bilen overtar kontrollen

Allerede nå finnes teknologien. Vi har prøvd den.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det er en surrealistisk følelse.

Vi sitter i en tilsynelatende alminnelig Volvo S60 i ganske tett trafikk på en av Göteborgs gjennomfartsårer. Hastigheten er 70 kilometer i timen. Det ligger biler på begge sider av oss. Det er en typisk rushtidssituasjon i en stor by.

Bilføreren er Mattias Brännström, systemutvikler for Aktiv Sikkerhet i Volvo Cars. Dagbladets utsendte sitter på som passasjerer og er spent og lettere nervøs. Snart skal nemlig bilen selv overta kontrollen over kjøringen. 

 - Nå skal jeg aktivere autopiloten, varsler Mattias og trykker på en knapp på rattet.

KJØRER SELV: Allerede nå kjører Volvo-modeller rundt i Gøteborg-trafikken på autopilot. Det første teststadiet skal i 2017 avløses av en periode der 100 biler skal brukes av kunder for å evaluere hvor vellykket den selvkjørende bilen kan komme til å bli. Målet er å ha selvkjørende biler på markedet i 2020. (Foto: VOLVO)
KJØRER SELV: Allerede nå kjører Volvo-modeller rundt i Gøteborg-trafikken på autopilot. Det første teststadiet skal i 2017 avløses av en periode der 100 biler skal brukes av kunder for å evaluere hvor vellykket den selvkjørende bilen kan komme til å bli. Målet er å ha selvkjørende biler på markedet i 2020. (Foto: VOLVO) Vis mer

Han har nå verken hendene på rattet eller føttene på pedalene. Volvoen går fullstendig på autopilot. I Göteborg-trafikken. Året er 2014.

 - Dette er fortsatt en tidlig fase, presiserer Mattias mens han tross alt holder øye med ryggespeil og trafikken rundt. (Han vil ikke selv fotograferes med avis eller iPad i hendene under kjøringen). Han fortsetter, synlig ivrig:

Kunder om tre år  - Prosjektet, som heter Drive Me, startet opp for alvor i desember og målet er å ha utviklet autopiloten så langt at 100 leasingkunder allerede i 2017 skal kunne disponere selvkjørende Volvoer for kjøring på de typiske pendlerstrekningene vi kjører på nå. Dette er veier i og rundt Göteborg - Volvos hjemby -  Vi samarbeider med Göteborg bykommune, forskningsmiljøet som er tilknyttet Lindholmen Forskningspark, Transportstyrelsen og Trafikverket. Vi får støtte av den svenske regjeringen, som ser dette som et prosjekt som på sikt kan føre til store samfunnsøkonomiske gevinster.

Verdensledende Den svenske infrastrukturministeren, Catharina Elmsäter-Svärd, bekrefter:

— Sverige har et unikt samarbeide mellom foretak, myndigheter og forskning som har ført til at vi i dag er verdensledende innen trafikksikkerhet. Selvkjørende og intelligente kjøretøyer og infrastruktur er neste skritt for å fremme både trafikksikkerhet og miljø.

TEKNOLOGIEN:  Sensorer, radarer, laser, GPS og nettilkobling: Samspillet mellom alt dette muliggjør biler som kan kjøre selv. (FOTO: VOLVO)
TEKNOLOGIEN: Sensorer, radarer, laser, GPS og nettilkobling: Samspillet mellom alt dette muliggjør biler som kan kjøre selv. (FOTO: VOLVO) Vis mer

 - Dette kommer til å skape nye jobber og muligheter i Sverige, presiserer ministeren.

Volvo satser, i likhet med andre bilprodusenter, på å ha selvkjørende biler - altså modeller med autopilot installert - på markedet i 2020.

Volvo en av flere Det er ikke bare Volvo som har et slikt prosjekt på gang. Både Mercedes og Nissan har som uttalt mål at de skal ha ferdig utviklede autonome (selvkjørende) biler ute på veiene i 2020. BMW har sitt eget prosjekt og har også utviklet prototyper. Google har for sin del utviklet en egen form for selvkjørende bil som skal være på veien innen ett år. Dette er en del av utviklingen mot det vi tidligere har beskrevet som framtidas bil.

Kontinuerlig utvikling I praksis er teknologien en videreutvikling av funksjoner som allerede finnes på markedet i dag, fra aktiv/adaptiv fartsholder til aktiv vinglevarsler, som aktivt hjelper deg til å holde deg i filen din - slik man finner hos Mercedes - vi har selv erfart den i  nye Mercedes C-klasse. Dette kombineres med autobremsfunksjon og sensorer som oppfanger objekter i nærheten både stillestående og i bevegelse.

Visse begrensninger Per i dag kan ikke bilen kjøre selv i alle situasjoner. Den oppdager og unngår bevegelige gjenstander, mennesker og dyr, men den takler for eksempel ikke rundkjøringer, trafikklys og veikryss.

Derimot kan den gå på autopilot på lange strekninger med typisk pendlertrafikk, som er den typen vei som er blitt valgt ut som teststrekning. Bilen sier også selv fra når det er på tide å skru av autopiloten, og reagerer ikke føreren, stopper den av seg selv - selvsagt på et trygt sted.

Snø og skitt? Vi spurte dessuten prosjektlederen om hva som skjer når bilen blir veldig møkkete, typisk om vinteren med snø og slaps.

VISJONEN: En dag skal man kunne bruke tiden sin mer fornuftig, unngå køer grunnet uhell, bruke mindre drivstoff takket være bedre trafikkflyt og ha bedre helse med mindre stress... (Foto: VOLVO)
VISJONEN: En dag skal man kunne bruke tiden sin mer fornuftig, unngå køer grunnet uhell, bruke mindre drivstoff takket være bedre trafikkflyt og ha bedre helse med mindre stress... (Foto: VOLVO) Vis mer

I slike situasjoner innrømmer Volvo at de fortsatt har en utfordring med å plassere sensorer på en riktig og beskyttet måte. Men det "jobbes med det", og det skal ikke hindre datoen år 2017 i å ligge fast.

Hva er vitsen? Mange setter selvsagt spørsmålstegn ved nytteverdien av biler som kjører selv. Det er ikke få som er regelrett kritiske og avfeier hele konseptet. Til det svarer Volvo med sammenlignbar statistikk over utvikling i antall ulykker med drepte og hardt skadde for hver nye, beskyttende teknologi som er blitt innført.

Dette gjelder spesielt teknologier Volvo har vært tidlig ute med og som har vært med å lede vei opp mot den selvkjørende bilen. Eksempler: Adaptiv fartsholder, nødbremsfunksjon i høy hastighet eller såkalt City safe, med automatisk nedbremsing i situasjoner der man risikerer sammenstøt med fotgjengere. Dette ble introdusert allerede i 2008 i SUV-en XC60.

Parker bilen med telefonen Vi fikk også demonstrert den selvparkerende Volvoen. Det dreier seg ikke om en automatisk parkeringsassistent av typen der man sitter i bilen mens bilen manøvrerer på egenhånd - det er jo noe flere bilprodusenter allerede har på plass. Nei, her går systemet ut på at brukeren gir signal til bilen, fra utsiden, via sin smarttelefon. Deretter starter bilen opp og kjører til en plass den finner på egenhånd.

På samme måte vil bilens eier kunne tilkalle bilen igjen via den samme app-en. På samme måte som når det gjelder autopilot-prosjektet, vil naturligvis infrastrukturen måtte tilpasses i en viss utstrekning.

SER OG REGISTRERER: Kameraer og lasermålere er montert i testbilene. (Foto: KNUT MOBERG)
SER OG REGISTRERER: Kameraer og lasermålere er montert i testbilene. (Foto: KNUT MOBERG) Vis mer

 - Det er for eksempel viktig å vite på forhånd om det faktisk finnes ledige plasser, påpeker Volvos representant som var ansvarlig for demonstrasjonen. - Hvis ikke kan jo bilen risikere å kjøre rundt og lete etter en til den slipper opp for drivstoff!

I det hele tatt er framtidig tilpasning av infrastruktur et viktig tema i prosjektet og årsaken til at Trafikverket (det svenske svaret på Vegvesenet) er en viktig deltaker. Det kan dreie seg om spesielle underganger eller bruer for å omgå rundkjøringer og kryss, eller spesialtilpassete parkeringshus for førerløse parkering.

Mål: Ingen drepte Det planlegges for øvrig med tilpassing av infrastrukturen for å gjøre selvkjørende biler mer effektive i trafikken.

Målet er ikke bare å optimisere trafikkflyten - i seg selv gunstig for miljøet - men å få ned ulykkestallene. Volvos uttalte mål er ambisiøst. Det er å eliminere alle dødsfall og alvorlige skader i en ny Volvo allerede i 2020. I det minste i ulykker grunnet teknisk svikt eller menneskelige feil, og de sistnevnte utgjør ifølge Volvo 90 - 95 prosent av alle trafikkulykker med dødelig utgang.

ØKONOMISK GEVINST: Catharina Elmsäter-Svärd, svensk infrastrukturminister, ser framtidsmuligheter for svensk økonomi i selvkjørende biler. (Foto: VOLVO)
ØKONOMISK GEVINST: Catharina Elmsäter-Svärd, svensk infrastrukturminister, ser framtidsmuligheter for svensk økonomi i selvkjørende biler. (Foto: VOLVO) Vis mer
INN I FRAMTIDA: Helt klare for å lese med autopilot er vi ikke ennå, men det kommer, det kommer - ifølge Volvo. (Foto: VOLVO)
INN I FRAMTIDA: Helt klare for å lese med autopilot er vi ikke ennå, men det kommer, det kommer - ifølge Volvo. (Foto: VOLVO) Vis mer