Når du skal på stranda

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Når min venn Mads (25) i sommer flytter til sitt splitter nye hus, vil han umulig unngå å høre rapduoen Jaa9 og OnklP rappe at «Du ser dem har hus, du ser dem har bil» på radioen i årets sommerhit «Glir forbi». Det er ikke bare en passende strofe, det er også like overraskende som at Mads flytter.

En gang var Mads den som hadde med pornofilm på bedehusets ungdomsklubb, og banket meg og alle mine klassekamerater. På begynnelsen av 2000-tallet var Jaa9 og OnklP en del av hiphopkollektivet Pass It. Et lite plateselskap preget av fine utgivelser ingen kjøpte og rampete rappere alle snakket om. Det var razzia i studio, arrestasjoner på Quart-festivalen og våpen på flyplassen. Det var også spellemannspriser, terningkast seks og nivåheving av norsk hip hop, men selv om alle fremdeles kan nynne sanger som «Barnslig», «Kela» og «Sommerflørt» klarte ingen av Pass It-artistene å krysse over til det platekjøpende publikum. Da skandalene forsvant, forsvant også artistene ut av radaren. Norsk hip hop ble erklært død.

Det er først nå, som huset til Mads reiser seg som et palass i åsen,og han er skatteført med over 700.000 i inntekt, at det er på tide å snu seg, og se hva som skjedde på veien. Jaa9 og OnklP prøver seg ikke bare på ny, de har nyskreven kontrakt på et av landets største plateselskap, A-listet på P3 og er på 5. plass på VG-lista. På plassen under finner du Erik og Kriss, som tidligere i år har solgt til gullplate for en annen singel. I juni toppet Paperboys med den tidligere kokainmisbrukeren Vinni salgslistene, og på Hovefestivalen snakket alle om rapperen Lars Vaular. Og så har vi Karpe Diem da, som med «Regnvær» har sin 5. singel fra andreplata på radioen.

Hvordan ble underskuddsprosjektet norsk hip hop en slik gasellebedrift? Vi skjønner mer om vi ser på min venn Mads enn på dansestjerna Tshawe. Mads prioriterte bort muskelkraft, og fikk fokus på nære verdier. Det ga han dame, jobb, hauger av penger. Fokus på de vanlige ting, slik de utskjelte og utsolgte rapperne Erik og Kriss har hatt fra dag én. at «Dette regnværet er noe av det beste jeg vet» synger Karpe Diem, som med forrige singel «Fireogtyvegods» nok ble verdens første til å nevne både pesto og gjenboere i en rapsang. Jaa9 og OnklP følger opp med tekster om manglende utdannelse i «Glir forbi», damer som snurrer deg «Rundt fingeren» er på Erik og Kriss sin agenda, mens Paperboys lefler med country og rock ved å dra inn både munnspill og Radiofantomene på henholdvis «Lonesome Traveller» og damehyllesten «Solbriller på».

Det var ikke mangel på spekatulære beats som var problemet for norsk hip hop ved forrige runde. Det var mangelen på relevans. Damer og mimring er langt mer gjenkjennelig for det allmenne, og nå hip hop-vante, publikum enn oppveksten som problembarn på Kolbotn som Pass-It-teamet ofte formidlet. Om suksessen til hverdagsrappene kan vise seg å bane vei for mindre tilgjengelig rap, som singelklare Pass It-medlem El Axel og Joddski fra Tungtvann, vil straks vise seg. Man kan alltids håpe, for nå som koden er knekt er framtida så lys for norsk hip hop at jeg sier som Lars Vaular, eg må ha, eg må solbriller på.