Når hotellet ikke er et hjem for oss

Reaksjonene mot søppel-TV toppet seg i forrige uke. Står vi virkelig maktesløse så lenge TV-kanalene handler lovlig? Heldigvis ikke.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

Vi må skille mellom statens rolle og våre mange andre maktmidler. Lærerne har vært i forkant i å oppfordre makten om å ta ansvar, og dette er en viktig oppgave for det sivile samfunn. Men hva mer kan vi gjøre når industrien gir blaffen? De tafatte tilsvarene fra kommersielle kanaler og NRK viser at de kommersielle etermediene er i sin barndom i Norge. Vi, og de, må tenke grundigere om fordelingen og ansvarlig bruk av medienes makt - og makten over mediene. Markedskreftene er for viktige til å overlates produsentene.

Annonsørene

Noen TV-ledere hevder at de utelukkende er opptatt av seertall. Men det er ikke seerne de lever av: Det er annonsørene. Vi må appellere til annonsørenes rettferdighetssans, men vi kan også gjøre annonsene ulønnsomme. Seertallene har vært viktig fordi annonsørene betaler mer når flere ser, i den tro at flere påvirkelige seere gir større omsetning. Denne sammenhengen kan brytes av oss, for den bygger på seernes kjøpevilje. En mulig målsetting for forbrukere er at annonsørene ikke tjener, men taper på annonser knyttet til programmer som går over streken. Internett kan bidra til at slik forbrukerboikott faktisk omfordeler makten. Om boikotten virker, vil annonsørene finne annet å bruke pengene på, og TV-kanalene må lete etter andre, mer risikovillige annonsører - eller velge å justere programinnhold og sendeplan.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer