Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

- Når rubelen faller er det et blodbad for alle

Bilkrise i Russland.

SER FOR SEG «BLODBAD»: Renault-Nissan-sjef Carlos Ghosn sier bilindustrien til Russland lider tungt som følge av rubelknekken i Russland. REUTERS / Louafi Larbi / NTB scanpix
SER FOR SEG «BLODBAD»: Renault-Nissan-sjef Carlos Ghosn sier bilindustrien til Russland lider tungt som følge av rubelknekken i Russland. REUTERS / Louafi Larbi / NTB scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Sjefen for samarbeidet mellom bilfabrikkene Renault fra Frankrike og japanske Nissan, administrerende direktør Carlos Ghosn, ser svært pessimistisk på at rubelen rakner i Russland.

- Bilfabrikker i Russland møter et «blodbad» på grunn av rubelfallet, sier han, ifølge BBC.

Rubelkrisa har vart i flere måneder, men har opplevd sitt største nederlag denj siste uka. Firmaene har nå sluttet å ta imot bestillinger av flere nye modeller og økt prisene på andre. Det samme har andre bilfabrikanter.

Stopper ordre Samtidig som pessimismen, er Ghosn håpefull på at situasjonen skal stabilisere og forhåpentlig bedre seg for hans bransje.

- Når rubelen faller er det et blodbad for alle. Det er rødt blekk, folk taper penger, alle bilfabrikantene taper penger, sier han.

Renault og Nissan er store aktører i det russiske bilmarkedet. De selger drøssevis av biler og kontroller det russiske bilmerket Avtovac, de som lager Lada. Etter et forretningsmessig samarbeid i 11 år ble Renault og Nissa ytterligere gode venner i 2010 da de inngikk partnerskap sammen med Daimler for å hjelpe hverandre gjennom finanskrisa.

Kan gå utover Storbritannia General Motors, Audi og Jaguar Land Rover innførte også ordrestans til russiske forhandlere denne uka.

Bilsalgkrise i Russland kan også gå ut over bilfabrikanter i Storbritannia. Ifølge Nissan eksporteres ti prosent av bilene som lages i Sunderland til den russiske regionen, ifølge BBC.

Blant annet den svært populære Nissan Qashqai lages i England.

Nye sanksjober Samtidig som rubelen allerede blør, vil USA innføre ytterligere sanksjoner mot Russland. President Barack Obama kunngjorde i går at han vil innføre handelssanksjoner mot Krim som følge av annekteringen av halvøya. Det gjelder eksport av varer, teknologi eller tjenester til den ukrainske halvøya, opplyste Obama fredag, melder NTB.

- Intensjonen er å gjøre det klart overfor amerikanske selskaper i regionen at USA ikke vil akseptere Russlands okkupasjon og forsøk på å annektere Krim, sa han i en uttalelse.

EU bestemte torsdag å utvide investeringsforbudet på Krim-halvøya og i byen Sevastopol. De 28 medlemslandene ble enige om at EU-borgere og -selskaper ikke skal kunne investeringer på Krim og legger også begrensninger på handelen.

Også Canada innførte slike sanksjoner fredag.

Etter Russlands annektering av Krim-halvøya i mars innførte Vesten sanksjoner som har skapt vansker for den russiske økonomien, og mange vestlige investorer har trukket seg ut av det som oppfattes som et svært vanskelig investeringsklima. Det hardeste slaget for russiske økonomi har imidlertid vært fallet i oljeprisen.

Lik Dagbladet på Facebook