Narvesen overtar 7-Eleven

Konkurransetilsynet vil vurdere situasjonen på kiosk- og hurtigmat-markedet etter at Narvesen har overtatt 7-Eleven-kjeden i Norden og den svenske kiosk-kjeden Pressbyrån. Narvesen har kjøpt eierselskapet Small Shops Holding AS for 585 millioner kroner.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Narvesen får etter oppkjøpet et nett på over 900 butikker og kiosker i Norge, Sverige og Danmark. Samtidig overtar konsernet en nettogjeld på 300 millioner kroner.

- Dette er helt klart en sak for oss. Men vi vet ennå ikke om det er grunnlag for noe inngrep overfor Narvesen. Vi vil trolig be Narvesen-konsernet om mer informasjon omkring oppkjøpet, sier fungerende konkurransedirektør Morten Berg til NTB.

Konk-begrensing

Berg sier det blir viktig å vurdere om eventuelle konkurranse-begrensninger har større betydning for Narvesen-kundene enn gevinsten ved eventuelle kostnadsbesparelser etter oppkjøpet. Konsernsjef Harald Tyrdal i Narvesen ASA sa på konsernets pressekonferanse i dag at han ikke tror oppkjøpet vil by på problemer i forhold til Konkurransetilsynet.

- Vi er sikre på at servicehandelen fortsatt vil ta markedsandeler på grunn av de internasjonale livsstil-trendene. Folk har stadig dårligere tid, de spiser mer hurtigmat og stiller økte krav til tilgjengelighet, sa konsernsjef Tyrdal.

Ingen gullgruve

Det utvidete Narvesen-konsernet forventer ifølge Tyrdal et driftsresultat på 40-50 millioner kroner i 1998. Men de 350 Pressbyrån-kioskene i Sverige har de siste årene ikke vært noen gullgruve, og står foran et omfattende kostnadsreduserende program.

Storbykjeden 7-Eleven har lavere markedsandeler i Sverige og Danmark enn i Norge. Det finnes foreløpig 120 7-Eleven-butikker i de tre landene. Antallet skal økes, lover Narvesen.

- Narvesen har som mål å utvide virksomheten i Skandinavia. Vi opererer etter oppkjøpet med flere kjente merkenavn som utfyller hverandre. Narvesen blir mer attraktiv som samarbeidspartner. Etter hvert kan vi ta ut stordriftsfordeler, blant annet innen informasjonsteknologi. Effektene kan bli på 25-30 millioner kroner de nærmeste årene, sa konsernsjef Harald Tyrdal.