FRIGJORT I GÅR: Dette bildet av dvergplaneten Ceres ble frigjort av NASA i går, 25. august. Det er tatt på 1470 kilometers avstand, som er det nærmeste sonden Dawn noen gang har vært dvergplaneten. Foto: NASA/JPL-Caltech/UCLA/MPS/DLR/IDA/SCANPIXVis mer

NASA: - Dette avslører nye detaljer om den spennende dvergplaneten

Nye bilder av dvergplaneten med de mystiske hvite flekkene.

(Dagbladet): Ceres ble en verdenskjendis da NASA i mars annonserte at de hadde oppdaget to mystiske hvite flekker på dvergplaneten.

Bildene de la fram var tatt av romsonden Dawn, fra en avstand på 46 000 kilometer.

Siden den gang har teoriene og spekulasjonene om hva de hvite flekkene er, vært mange.

- Nye detaljer Samtidig har romsonden Dawn beveget seg nærmere planeten og stadig gitt oss mer detaljerte bilder av den.

De siste bildene publiserte NASA i går. De er tatt på 1470 kilometer avstand, som er det nærmeste Dawn noensinne har vært Ceres.

- Sondens utsikt er nå tre ganger tydligere enn i sin forrige kartlegging. Den avslører nye detaljer om denne spennende dvergplaneten, sier sjefingeniør for Dawn, Marc Rayman i en pressemelding.

De nye bildene viser både fjell og krater på planeten.

Skal enda nærmere Ceres ligger mellom Mars og Jupiter. Den ble oppdaget i 1801 - hele 129 år før Pluto - og er en av fem dvergplaneter som er anerkjent av NASA.

MYSTISKE FLEKKER: Ceres ble for alvor kjent da NASA i mars i år annonserte at de hadde oppdaget to mystiske hvite flekker på dvergplaneten. Foto: AP Photo/NASA/JPL-Caltech/Scanpix Vis mer

Dawn skal fortsette sin ferd mot Ceres - og vil komme enda nærmere dvergplaneten. I slutten av oktober vil sonden være bare 375 kilometer unna, ifølge NASA.

«Er det noe helt annet?»
NASA har på sine nettsider invitert vanlige folk til å komme med forslag om hva de lyse flekkene på dvergplaneten kan være, eller bestå av.

«Er det en vulkan? Er det en stein? Er det is? Er det salt? Er det varm kilde? Eller er det noe helt annet?», spør NASA.

Ceres er tidligere blitt omtalt som den store kandidaten for å lete etter liv andre steder i solsystemet. Den er ikke særlig større enn delstaten Texas i USA, men kan ha hatt et stort hav og potensial som hjem til utenomjordiske organismer.

NASA selv beskriver den som en planet på fosterstadiet.

Nær sola Dvergplaneten har tidligere fått oppmerksomhet fordi observasjoner har vist at den frigir vanndamp i verdensrommet.

Ceres er nesten helt rundt. Og denne formen, kombinert med størrelsen og den beregnede massen, sier at den har svært lav tetthet. Det betyr at den kan ha store mengder is under den støvete og skitne overflaten av leire.

- Forskjellen mellom Ceres og andre isete objekter i solsystemet, er at den ligger nærmest sola av sola av alle, har Dawn-forsker, Julie Castillo-Rogez tidligere uttalt.

Og mantraet i letingen etter liv andre steder er «følg vannet». For flytende vann er en helt nødvendig forutsetning for alt liv, som vi kjenner det her på jorda.

FJELL OG KRATER: De nye bildene viser at det både er fjell og krater på Ceres. Det pyramideliknende fjellet på dette bildet er seks kilometer høyt, skriver NASA i en pressemelding. Foto: NASA/JPL-Caltech/UCLA/MPS/DLR/IDA Vis mer