JORDLIGNENDE: NASA har i kveld innkalt til en pressekonferanse der de vil presentere funn gjort av Kepler-teleskopet. Sist NASA innkalte til en lignende pressekonferanse, var i juni da de hadde funnet 219 nye eksoplaneter, hvorav 10 var «jordliknende». Bildet illustrerer noen av disse planetene. Foto: JPL-Caltech/NASA/AP/ScanpixVis mer

Keplerteleskopet:

NASA annonserer ny oppdagelse i kveld:
- Kan ha funnet små, jordlignende planeter

Ingen lekkasjer fra NASA.

(Dagbladet): Det er knyttet store forventninger til NASAs pressekonferanse klokka 19.00 i kveld, norsk tid.

NASA har nesten ikke gitt noen informasjon om hva de vil annonsere, men skriver at det dreier seg om Kepler-teleskopets oppdagelser i planetjakten, og at oppdagelsene er gjort av forskere ved hjelp av maskinlæring fra Google, som er gren av kunstig intelligens.

Keplerteleskopet er NASAs romteleskop som leter etter eksoplaneter- det vil si planeter som er oppdaget utenfor vårt solsystem.

Astrofysiker Signe Riemer-Sørensen forteller at hun er veldig spent på hva NASA vil dele med offentligheten.

Jordlignende planeter

- Jeg kan bare gjette hva som kommer. Men ettersom de skriver at det dreier seg om maskinlæring, kan det tenkes at de vil fortelle om noe man har oppdaget, som mennesker ikke hadde klart å identifisere, sier hun.

- Som hva da?

ASTROFYSIKER: Signe Riemer-Sørensen. Foto: Privat
ASTROFYSIKER: Signe Riemer-Sørensen. Foto: Privat Vis mer

- Det kan kanskje være små jordlignende planeter, som befinner seg i den beboelige avstanden til sin stjerne.

- Kan det bety planeter med liv?

- Det kan det, i teorien. Men jeg tipper de ikke har nok data til å si noe om det.

- Interessant

Riemer-Sørensen sier det er sjeldent at NASA inviterer til en slik Kepler-pressekonferanse som vi har i vente i morgen.

- Det gjør de bare når de har noe å annonsere, så jeg tipper dette vil være noe interessant. Sist de innkalte til en lignende pressekonferanse var i juni, da de hadde funnet 219 nye eksoplaneter, hvorav 10 var «jordliknende».

Siden NASA framhever at pressekonferansen vil omhandle maskinlæring, tror astrofysikeren at teknikken trolig har fungert.

- Det er ikke mye de avslører, og selv er jeg ikke kjent med noen lekkasjer. Men jeg tenker at det er noe nytt de har gjort, som har virket. Det er interessant utfra et metodemessig synspunkt at de har brukt denne nye metoden til å søke etter jordlignende planeter - og kanskje vil de bruke metoden videre til å analysere eksisterende data på en mye mer effektiv måte, og kanskje detektere enda flere eksoplaneter i allerede observerte data.

- Spørsmålet er om de i morgen vil fortelle at de har bevist at metoden virker, eller om de faktisk har funnet noe konkret.

- Et funn

Astrofysiker Tor Aslesen, som leder Norsk Astronomisk Selskap, og som også er talsmann i Norsk Meteornettverk, fortalt Dagbladet tirsdag at også han er svært spent på hvilke nyheter NASA vil komme med.

- Når NASA slår såpass på stortromma som nå, går jeg utfra at de kommer til å annonsere noe nytt. Jeg vil tro at de har gjort et eller annet funn, sa Aslesen, som også fortalte om hvordan NASA har samarbeidet med Google siden 2014 i arbeidet med å finne nye metoder å søke gjennom data på.​