MINI-SOLSYSTEM: En kunstners framstilling av det nyoppdagede ekstrasolare solsystemet. I forgrunnen systemets minste planet, KOI-961.03, som er på størrelse med Mars. Illustrasjon: JPL-CALTECH/ESA/NASAVis mer

Nasa fant knøttlite solsystem med jord-liknende planeter

Slike planeter kan finnes overalt i Melkeveien, tror romforskerne.

(Dagbladet): Den amerikanske romfartsorganisasjonen (Nasa) har oppdaget tre nye eksoplaneter (ekstrasolare planeter, planeter utenfor vårt solsystem, red.anm.), de minste som er observert noensinne. Planetene kretser rundt ei lita sol og utgjør dermed også det minste ekstrasolare solsystemet som hittil er oppdaget, melder Nasa på sine hjemmesider.

Likner Jupiter Det er romobservatoriet Kepler som har funnet det lille solsystemet gjennom grundige observasjoner av stjerna KOI-961, en rød dverg med bare en sjettedel av vår egen sols størrelse; den er mindre enn dobbelt så stor som Jupiter.

- Dette solsystemet likner faktisk mer på Jupiter og dens måner, sier John Johnson, forskningsleder ved Nasas forskningssenter for eksoplanetstudier ved California Institute of Technology (Caltech).

Johnson mener funnet beviser hvor forskjellige solsystemene i vår galakse Melkeveien kan være.

Steinoverflate Det som gjør planetene spesielle bortsett fra at de er små (den minste er på størrelse med Mars), er at de tilsynelatende har steinoverflate, som jorda. Av de ca. 700 eksoplanetene som hittil er funnet i bane rundt ei stjerne, har svært få ei slik overflate (i motsetning til f.eks. gass).

Det er imidlertid ikke sannsynlig at det fins liv på de tre planetene; til det går de i bane altfor nær stjerna, slik at det er for varmt til at liv kan eksistere på overflata. Planetene bruker mindre enn to døgn på en omløpsbane, dvs. et planetår.

På den annen side er romforskerne svært optimistiske med tanke på å finne jordliknende planeter som er mer egnet for liv; de antar at den nye oppdagelsen åpner for at det fins en stor mengde steinplaneter der ute, av forskjellig størrelse og hvorav antakelig noen også i den såkalte beboelige sonen, hvor overflatetemperaturen er optimal for liv.

- Kan finnes overalt Antakelsen underbygges av at røde dverger er den vanligst forekommende stjerne typen i vår galakse Melkeveien.

- Denne typen planeter kan finnes overalt i Melkeveien. Dette er virkelig ei interessant tid for planetjegere, sier romforsker Phil Muirhead, som står bak en ny studie ved Caltech.

Gransker stjerneformørkelser Kepler går i bane rundt jorda og observerer til sammen 150 000 stjerner på jakt etter planeter i bane rundt dem. Dersom en planet passerer foran stjerna (sett fra jorda), fører dette til en minsking i lysstyrken som Kepler kan fange opp.

Finner romteleskopet en slik stjerneformørkelse, foretar det to kontrollobservasjoner selv, samtidig som funnet blir kontrollert av teleskoper på bakken.

OBSERVERER STJERNEFORMØRKELSER: Romobservatoriet Kepler leter etter jordliknende og beboelige eksoplaneter ved å studere stjerners lysstyrke; når lysstyrken minker midlertidig, er det sannsynligvis fordi en planet passerer foran stjerna, som vist på grafikken. Grafikk: NASA Vis mer

Romobservatoriet har gjort en rekke oppsiktsvekkende oppdagelser, bl.a. kunngjorde romforskere i desember funnet av en eksoplanet i den beboelige sonen rundt ei sol-liknende stjerne. Planeten er 2,4 ganger så stor som vår egen planet.

Seinere i måneden fant Kepler for første gang to eksoplaneter som er på størrelse med jorda. Også de kretser rundt ei stjerne ikke ulik vår egen sol.

SUKSESS: Kepler har vist seg å være en suksess siden observatoriet ble plassert i bane rundt jorda i mars 2009. Det har funnet et stort antall eksoplaneter, og bare i forrige måned ble det gjort to banebrytende funn. Illustrasjon: NASA Vis mer