Foto: NASA/Ames Research Center/Wendy Stenzel
LIK SOLSYSTEMET: Kepler-90-systemet ligner på vårt eget, ifølge NASA - med små planeter som går i bane nær sin sol, og større planeter som går i bane lenger unna. Foto: NASA/Ames Research Center/Wendy StenzelVis mer

Keplerteleskopet:

NASA: Har funnet et nytt solsystem med åtte planeter

Røpet hemmeligheten de har holdt tett om den siste uka.

(Dagbladet): Fredag forrige uke publiserte NASA en pressemelding på sine nettsider, om at de ville komme til å annonsere noe stort.

Og endelig, nå i kveld klokka 19.00, slapp NASA nyheten løs:

- En åttende planet er blitt funnet i et solsystem langt unna, og dette er rekord, forteller astrofysiker Tor Aslesen ved Norsk Astronomisk Selskap.

PLANETFUNN: Kepler-teleskopet brukte kunstig intelligens og NASA-data for å finne den åttende planeten rund en stjerne. Video: NASA Vis mer

- Det store nye er at man har funnet et system med åtte planeter, forklarer han.

-Inntil nå har det nemlig bare vært solsystemet vårt man har visst om at har åtte planeter, utdyper astrofysiker Signe Riemer-Sørensen.

- Ikke undersøkt alle

NYTT SOLSYSTEM: Kepler 90-systemet har åtte planeter, ifølge NASA. Foto: NASA/Ames Research Center/Wendy Stenzel Vis mer

Det er første gang forskerne har funnet en åttende planet, og denne har de gitt navnet «Kepler 90i», opplyser også NASA. Selve solsystemet har gitt navnet «Kepler 90-systemet».

- Disse åtte planetene går i en bane rundt sola, som hos oss - men Kepler90i, som de har undersøkt, har en overflatevarme på cirka 400 varmegrader - så den er neppe beboelig, sier Aslesen.

- NASA sier imidlertid at de ikke har undersøkt alle planetene som går i bane utenfor Kepler90i ennå, fortsetter han.

- Kepler90i er mye tettere på sin stjerne enn det jorda er til sola, og er derfor mye varmere, sier Riemer-Sørensen.

- Det forteller oss til gjengjeld at planetsystemer dannes litt forskjellig, sier hun.

Oppdagelsen av Kepler90i er blitt gjort av forskere ved hjelp av maskinlæring fra Google, som er gren av kunstig intelligens.

Lik vårt eget solsystem

- I vårt solsystem er dette mønsteret ofte sett på som bevis på at de ytre planetene dannes i en kjøligere del av solsystemet. Mønsteret vi ser rundt Kepler-90 kan være bevis på at den samme prosessen skjer i dette systemet, skriver NASA.

Til stede på pressekonferansen er astrofysiker Paul Hertz ved NASAs hovedkontor i Washington, senioringeniør Christopher Shallue ved Google, NASA-astronom Andrew Vanderburg og forsker ved NASAs Keplerprosjekt, Jessie Dotson.