Keplerteleskopet:

NASA: Har funnet et nytt solsystem med åtte planeter

Røpet hemmeligheten de har holdt tett om den siste uka.

Foto: NASA/Ames Research Center/Wendy Stenzel
LIK SOLSYSTEMET: Kepler-90-systemet ligner på vårt eget, ifølge NASA - med små planeter som går i bane nær sin sol, og større planeter som går i bane lenger unna. Foto: NASA/Ames Research Center/Wendy Stenzel Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet): Fredag forrige uke publiserte NASA en pressemelding på sine nettsider, om at de ville komme til å annonsere noe stort.​

Og endelig, nå i kveld klokka 19.00, slapp NASA nyheten løs:

- En åttende planet er blitt funnet i et solsystem langt unna, og dette er rekord, forteller astrofysiker Tor Aslesen ved Norsk Astronomisk Selskap.

- Det store nye er at man har funnet et system med åtte planeter, forklarer han.

-Inntil nå har det nemlig bare vært solsystemet vårt man har visst om at har åtte planeter, utdyper astrofysiker Signe Riemer-Sørensen.

- Ikke undersøkt alle

Det er første gang forskerne har funnet en åttende planet, og denne har de gitt navnet «Kepler 90i», opplyser også NASA. Selve solsystemet har gitt navnet «Kepler 90-systemet».

- Disse åtte planetene går i en bane rundt sola, som hos oss - men Kepler90i, som de har undersøkt, har en overflatevarme på cirka 400 varmegrader - så den er neppe beboelig, sier Aslesen.

- NASA sier imidlertid at de ikke har undersøkt alle planetene som går i bane utenfor Kepler90i ennå, fortsetter han.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.