NASA har funnet planetbyggesteiner på et usannsynlig sted

Fant forurenset avfall i en klynge hvite dverger langt, langt vekk.

(Dagbladet): European Space Agency (ESA) og NASAs Hubble-teleskop har funnet byggesteinene for planeter med tilsvarende størrelse som Jorda på et usannsynlig sted - nemlig i atmosfærene til to utbrente stjerner i en nærliggende stjerneklynge.

Stjernene, som er kjent som hvite dverger, ligger 150 lysår fra Jorda i stjernehopen Hyadene. Bare 625 millioner år gammel regnes denne stjerneklyngen som relativt ung.

En hvit dverg er en svak rest av en stjerne som en gang var som Sola, ifølge Wikipedia.

Fant silisum og karbon Nå har NASA og ESA funnet ut at disse stjernene blir forurenset av avfall fra asteroide-liknende gjenstander som faller på dem.

Hubble-teleskopet har observert silisum og lave nivåer av karbon i de to hvite dvergenes atmosfærer.

Vanligvis inneholder atmosfæren til de hvite dvergene bare lette elementer, som hydrogen og helium, fordi tyngre grunnstoff som silisium og karbon ville synke raskt inn til kjernen.

Silisium er en viktig ingrediens i steinete materiale, som utgjør Jorda og andre faste planeter i vårt solsystem, mens karbon bidrar til å bestemme egenskaper og opprinnelse av planetarisk avfall, og er generelt fraværende i fast, jordliknende materiale.

- Det betyr at de elementene ikke bare er der, men at de stadig etterfylles. Og vi kan nå kalkulere hvor for de trenger å etterfylles fordi vi nå vet hvor fort de synker, sier Jay Farihi ved University of Cambridge til Los Angeles Times.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Som å se en haug med legoklosser Farihi forklarer at silisiumet antakelig kommer fra asteroider, som har beveget seg for nærme stjernene og blitt ødelagt av de hvite dvergenes gravitasjonskraft.

- Da disse stjernene ble født, bygget de planeter og nå viser det seg at det er en god sjanse for at de har beholdt noen av dem. Materialet vi ser er bevis på dette. Restene er minst like steinete som de mest primitive terrestriske legemer i vårt solsystem, sier han til Space Daily.

Og der det finnes steinete asteroider, er det også trolig faste planeter.

Oppdagelsen tyder altså på at faste planeter som ligger rundt stjerner er vanlig.

- Hvis du har gigantiske steiner som flyr rundt, er det nesten sikkert at dannelsen av planeter har skjedd, sier Farihi til Los Angeles Times.

- Det er som å se en haug med legoklosser som ligger strødd rundt på et barnerom: Du vet de er igang med å bygge noe, men du vet ikke nøyaktig hva de bygger.

- Håper det er inspirerende Det er foreløpig uklart om disse planetene, om de i det hele tatt fantes, fortsatt finnes. Men Farihi mener det er en god sjanse for det.

- Jeg håper denne studien kan inspirere folk til å ta en nærmere titt.

Ifølge Fahiri er Hubbles analyser av de hvite dvergene den beste metoden for å finne tegnene på en solid planet og bestemme deres sammensetning.

De to forurensede hvite dvergene fra Hyadene er en del av teamets jakt etter planetarisk avfall på mer enn hundre hvite dverger. Teamet ledes av Boris Gansicke the University of Warwich i England.

Ved hjelp av avanserte datamodeller av hvite dverg-atmosfærer kan forsker i teamet, Detlev Koester ved Universitetet i Kiel, bestemme forekomsten av ulike elementer som kan bli sporet tilbake til planetene i Hubbles spektrografdata.

Fahiris team planlegger å analysere flere hvite dverger ved å bruke den samme teknikken til å identifisere ikke bare steinenes sammensetning, men også deres foreldreorganer, skriver Space Daily.