NASA har funnet planeten som ligner mest på jorda til nå

De har nylig funnet tre planeter med muligheter for liv.

(Dagbladet): Mennesker har lekt seg med «science fiction»-gåter i lang tid. Finnes det intelligent liv på andre planeter? Finnes det planeter mennesker kan bo på utover jordkloden?

NASAs planetsøkende romteleskop, Kepler, prøver å finne planeter med muligheter for liv. Det har nå funnet to solsystemer, Kepler 62 og Kepler 69, med tre planeter som kan likne på jorda. Dette opplyser NASA på sine hjemmesider.

Stjernen Kepler 62 har planetene 62b, 62c, 62d, 62e, 62f. Stjernen Kepler 69 har planetene 69b og 69c.

Levelig avstand Det meldes at planetene 62f og 69c kanskje er noen av de mest jordliknende planetene som er funnet til nå. Den siste potensielle planeten er Kepler 62e.

LIK JORDA: Planeten Kepler 62f er bare 40 prosent større enn jorda og finnes i dene levelige sonen fra sin stjerne Kepler 62. Illustrasjon: NASA Ames/JPL-Caltech Vis mer

De er lokalisert i den levelige avstanden fra sin sol. Det vil si den avstanden som gjør at planetene kan ha vann. Er planeten for nærme sin sol blir det for varmt, og er den for langt unna blir det for kaldt.

I fire år har Kepler kretset i bane rundt jorda, og har så langt funnet 155 planeter som bekreftes som potensielt beboelige, ifølge forskning.no. Det som er spesielt med den nye planeten som er funnet er størrelsen.

Fuktig klima Kepler 62f er en av bare fem stjerner i sitt solsystem. Den er bare 1,4 ganger større en jorda, og kretser rundt sin sol på 267,3 dager.

Den har bare halvparten så mye varme som på jorda, men planeten ved siden av, Kepler 62e, ser litt varmere ut. Datamodeller viser at den kan ha et fuktig klima, med mange skyer i atmosfæren.

KORT ÅR: Planeten Kepler 69c har et år som varer i 242 dager. Det er over hundre dager mindre enn et år på jorda. Illustrasjon: NASA Ames/JPL-Caltech Vis mer

Det er dermed ikke sagt at det er liv på disse planetene. Hva massen på planetene er, og tettheten, er ukjent. Kepler 62f vil også være avhengig av drivhuseffekten fra store mengder karbondioksid for å bli varm nok til å inneholde flytende vann.

Uansett hva resultatet av disse funnene viser seg å være, har Kepler nok å gjøre. I 2010 hevdet en studie utgitt av NASA at det finnes 46 milliarder jordliknende planeter, bare i vår galakse, Melkeveien.

FUKTIG: Kepler 62e skal ha et potensielt fuktigere klima, med skyer, enn sin naboplanet Kepler 62f. Illustrasjon: NASA Ames/JPL-Caltech Vis mer