PYRAMIDEFORMET FJELL: NASAs romsonde Dawn har tatt bilder av dett pyramideformede fjellet på dvergplaneten Ceres.Vis mer

NASA har oppdaget et høyt pyramidefjell på dvergplaneten Ceres. Men de lyse flekkene forbløffer fortsatt forskerne

Romsonden Dawn ute på nye eventyr.

(Dagbladet): NASA har publisert nye bilder av vårt indre solsystems eneste dvergplanet, Ceres, tatt av romsonden Dawn.

Selv om planeten som består av stein og is er liten (cirka ca. 950 km i diameter), er den veldig gåtefull og mystisk, ifølge NASA.

De nye bildene mener den amerikanske romfartsorganisasjonen skal hjelpe dem å forstå mer om Ceres, selv om de nye bildene også avslørte nye gåter.

Pyramideformet fjell Åpenbart skjer det mye interessant på Ceres, som er oppkalt etter den romerske gudinnen for fruktbarhet, jordbruk og moderlig kjærlighet, og som befinner seg midt mellom Mars og Jupiter.

4800 meter: NASAs romsonde Dawn har oppdaget et pyramideformet fjell på dvergplaneten Ceres. Det stiger minst 4800 meter ut i verdensrommet, mener forskere. Foto: NASA Vis mer

Ceres er til og med blitt en stor kandidat for å lete etter liv på.

Nå skriver NASA at jo nærmere de kommer overflaten til Ceres, jo mer spennende blir dvergplaneten.

De nye bildene kan gi svar på gåten om de mange lyse flekkene på planetens overflate, men avslører også et pyramideformet fjell.

Fjellet rager ifølge NASAs forskere cirka 4800 meter over overflaten.

Mystiske lysflekker I begynnelsen av mars avslørte NASA at de har oppdaget to mystiske lysflekker på Ceres.

Bildene de la fram var tatt av romsonden Dawn, fra en avstand på 46 000 kilometer. I april ble det tatt bilder fra 22 000 kilometers avstand, men NASA komme ikke noe nærmere svaret på hva de mystiske flekkene var.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nå er nye bilder tatt fra en avstand på 4 400 kilometer, og enda flere flekker er oppdaget. Dermed har NASA fått enda bedre oversikt over de mystiske flekkene. Likevel, har ikke NASA løst mysteriet til nå.

LYSE OG MYSTISKE FLEKKER: NASA vet fortsatt ikke hva slags kilde de lyske flekkene på Ceres' overflate har. Foto: NASA Vis mer

- De lyse flekkene er helt unike for Ceres, og er ulikt noe annet vi har sett i vårt solsystem. Forskningsgruppen prøver nå å forstå hva som er kilden til flekkene, sier Chris Russell ved University of Florida, ifølge RT. Han er en av dem med hovedansvaret for bildene fra Dawn.

Uansett er det fortsatt uklart om kilden til de lyse flekkene er fra vann, salt eller mineraler.

Enda nærmere i august Romsonden Dawn er på sitt først besøk på dvergplaneten, og den første sonden til å gå i bane rundt to mål i vårt solsystem. 6. mars i år kom Dawn frem til Ceres, som er det største objektet i asteroidebeltet mellom Mars og Jupiter.

Tidlig august skal Dawn forflytte seg enda nærmere overflaten, og ta bilder fra 1450 kilometers avstand. Forhåpentligvis vil disse bildene oppklare mysteriene på Ceres.

ROMEVENTYR: Romsonden Dawn skal i august enda tettere på Ceres.
ROMEVENTYR: Romsonden Dawn skal i august enda tettere på Ceres. Vis mer