KEPLER: Keplerteleskopet er NASAs romteleskop som leter etter eksoplaneter. Torsdag denne uka inviterer NASA til en pressekonferanse knyttet til Kepler. Foto: NASA/AFP/ScanpixVis mer

Keplerteleskopet:

NASA innkaller til pressekonferanse: Varsler ny, stor oppdagelse

- Jeg vil tro at de har gjort et funn, sier norsk astrofysiker.

(Dagbladet): Keplerteleskopet er NASAs romteleskop som leter etter eksoplaneter - det vil si planeter som er oppdaget utenfor vårt solsystem.

Nå innkaller NASA til en Kepler-pressekonferanse, der de er nokså hemmelighetsfulle om hva de ønsker å annonsere.

Det dreier seg imidlertid om Keplers siste oppdagelser i planet-jakten. Det skriver NASA selv på egne nettsider.

Kunstig intelligens

Pressekonferansen er varslet å finne sted torsdag denne uka, klokka 19.00 norsk tid.

Fire ingeniører og forskere vil da være til stede - blant dem Paul Hertz, som leder NASAs divisjon for astrofysikk.

Ifølge NASA selv er de nye oppdagelsene gjort ved hjelp av forskere som bruker maskinlæring fra Google. Og maskinlæring er igjen en gren av kunstig intelligens.

Det er også en vitenskapelig disiplin opptatt av design og utvikling av algoritmer som gjør datamaskiner i stand å lære fra og utvikle atferd basert på empiriske data.

- Gjort et funn

Astrofysiker Tor Aslesen, som leder Norsk Astronomisk Selskap, og som også er talsmann i Norsk Meteornettverk, forteller Dagbladet at han er spent på hvilke nyheter NASA vil komme med.

- Når NASA slår såpass på stortromma som nå, går jeg utfra at de kommer til å annonsere noe nytt. Jeg vil tro at de har gjort et eller annet funn, sier Aslesen, som understreker at han ikke vet noe mer enn det NASA selv har røpet om den kommende pressekonferansen.

Aslesen forteller at NASA har samarbeidet med Google siden 2014 i arbeidet med å finne nye metoder å søke gjennom data på.

- Keplerteleskopet er nemlig laget for å registrere svært mye data. Men desto mer følsomt instrumentet er, desto større er også sjansene for å påvise falske positiver - altså ting som ser ut som det er noe, men som likevel viser seg å ikke være det, forklarer Aslesen.

- Gjenkjenner mønstre

Om man titter på en stjerne, ser man etter endringer i lyset, forteller han. Man måler eksempelvis formørkelser.

- Og jo mindre lysendringene er, jo større er også sjansene for at man har funnet en jordlignende planet, fortsetter astrofysikeren.

- Men også i slike tilfeller kan meldingene vise seg å være falske, og derfor har Google nå bidratt til å lage et system der maskiner lærer å gjenkjenne mønstre som mennesker og enklere datamaskiner tidligere ikke har fått til.

SE «JORDOPPGANGEN»: På julaften er det 45 år siden det verdensberømte bildet «Earthrise» ble tatt. Det markerer NASA med denne videoen, som lar deg gjenoppleve det utrolige øyeblikket. Video: NASA Vis mer Vis mer Vis mer

- Er det en form for kunstig intelligens?

- Vel, hva er egentlig kunstig intelligens? Det er ment at disse maskinene skal kunne utføre mer enn hva mennesker kan. Og hensikten er å kryssjekke alle resultater Kepler henter inn. ​

Tusenvis

Keplerteleskopet ble lansert i 2009. Da visste forskerne lite om hvor mange eksoplaneter som finnes der ute.

I løpet av de siste åtte åra har Kepler oppdaget overraskende mange av disse, skriver Independent, som også omtaler den kommende pressekonferansen.

egne nettsider skriver NASA at Kepler så langt har bekreftet å finne 2339 eksoplaneter.

Og totalt er det oppdaget 3564 kandidater til eksoplaneter.

Sju planeter

EN UVANLIG KONKURRANSE: NASA søker hjelp fra «vanlige folk». Den som kommer med den beste løsningen, får 250 000 kroner. Video: NASA / Hero X Vis mer

NASA holdt i februar i år en pressekonferanse etter oppdagelsen av planeter som likner jorda i et annet solsystem.

Solsystemet kalles «TRAPPIST-1-systemet» og har sju planeter, i tillegg til ei sol. Men sammenliknet med vårt eget solsystem, er sola i TRAPPIST-1 mye kaldere og mindre enn vår egen.

Dette er det mest lovende funnet så langt når det gjelder å finne forutsetninger for liv utenfor vårt eget solsystem, ifølge et internasjonalt forskerteam.

Den gang sa forskerne at det trolig vil la seg analysere hvert enkelt plantes atmosfære for å avdekke eventuelle kjemiske kjennetegn på biologisk aktivitet.

- Vi har gjort et viktig skritt mot å finne liv der ute. Fram til nå tror jeg ikke vi har funnet de rette planetene til det. Men nå har vi det rette målet i sikte, sier forsker Amaury Triaud ved Cambridge-universitetet.

SPEKTAKULÆRT: NASA har frigitt en video av en kraftig solstorm på solas overflate. De har også delt spektakulære bilder av hvordan polarlys ser ut fra verdensrommet. Video: NASA Vis mer Vis mer Vis mer