NASA med banebrytende avsløring: Har funnet «Jordas søskenbarn»

- En milepæl i jakten på å finne «den nye Jorda»

(Dagbladet): - Vi har oppdaget en planet og en stjerne som i størst grad likner på jorda og vår sol. Dette fører oss ett skritt nærmere til å opdpage en «Jorda 2.0», sa NASAs John Grunsfeld på en pressekonferanse torsdag.

NASA varslet at de i ettermiddag ville komme med en avsløring som kan endre vår oppfatning av verdensrommet for alltid, og klokka 19 norsk tid annonserte de at Kepler-teleskopet hadde identifisert den første planeten på størrelse med jorda som ligger i en «beboelig sone» rundt en sol-liknende stjerne.

NASA beskriver planeten som «Jordas eldre og større søskenbarn».

- Denne oppdagelsen, og funnet av elleve andre mindre planeter i «beboelig soner», utgjør nok en milepæl i jakten på å finne «den nye Jorda», skriver NASA.

Planeten er 1.400 lysår unna vår jordklode.

-Science fiction I en pressemelding i forkant av annonseringen skrev NASA at de er i ferd med å oppdage «den nye Jorda»:

«Den første planeten som gikk i bane rundt en stjerne tilsvarende vår sol, ble oppdaget i 1995. Exoplanater var å regne som science fiction inntil bare 21 år siden. I dag, tusenvis av oppdagelser seinere, er astronomer i ferd med å oppdage noe man hittil bare har kunnet drømme om - den nye Jorda».

- En kopi Det er NASAS romteleskop Kepler som skal ha gjort funnet. I januar i år oppdaget Kepler et solsystem med flere likheter til vårt eget

Det har fått navnet Kepler-444, og befinner seg i vår egen galakse, om lag 117 lysår unna.

- En kopi av vårt solsystem, het det i pressemeldinga om oppdagelsen.

- Eldgammelt Kepler-444 består av femeksoplaneter i størrelse fra Merkur til Venus, som alle går i bane rundt ei sol-liknende stjerne, opplyser NASA.

Planetene er etter alt å dømme såkalte steinplaneter, som innebærer at de er «jordliknende».

I vårt eget solsystem består de fire indre planetene Merkur, Venus, jorda og Mars i stor grad av stein og metall og kalles steinplanetene. De fire ytre planetene Jupiter, Saturn, Uranus og Neptun består i stor grad av hydrogen og helium, og kalles ofte gasskjempene.

Men i motsetning til vårt solsystem er Kepler-444 eldgammelt. Det ble dannet da universet bare var 20 prosent av det det er i dag, skriver NASA. Det vil si at det er 11,2 milliarder år gammelt.

SAMMENLIKNING:
SAMMENLIKNING: Denne illustrasjonen viser det nyoppdagete systemet Kepler-452, sammenliknet med størrelsen på Kepler-186 og vårt soslsystem. ILLUSTRASJON: NASA Vis mer