gJERDEFORMET: Det mystiske lysfenomenet «Steve» ble beskrevet som et lilla lys med et grønt «gjerdeformet» skjær. Nå har hobbyforskere samarbeidet med NASA og National Science Foundation for å finne ut hva fenomenet er. Video: NASA Vis mer Vis mer

NASAs jakt på «Steve»

NASA med bønn om mystisk lysfenomen - hobbyfotograf løste gåten

NASA ba om hjelp til å finne ut hva lysfenomenet «Steve» var for noe. Det fikk de av hobbyfotografen Notanee Bourassa.

(Dagbladet): Notanee Bourassa er ofte ute nattetid for å fotografere nordlyset, noe han har gjort i nesten 30 år. Men da et tynt bånd av lilla lys med et grønt gjerdeformet skjær dukket opp, skjønte han at dette ikke var et vanlig nordlys. Det måtte være noe annet.

I 2015 og 2016 hadde NASA og National Science Foundation et prosjekt, der de inkluderte vanlige folk som hadde en interesse for forskning, uten å nødvendigvis ha den formelle utdanningen som trengs for å kunne kalle seg forskere. «Amatørforskere» som Bourassa rapporterte om 30 tilfeller av de mystiske lysene i løpet av prosjekttida.

Prosjektet ble kalt Aurorasaurus, og ble ledet av Liz MacDonald, en romforsker ved NASAs senter i Greenbelt i Maryland. Hun snakket med Bourassa og andre som hadde delt liknende bilder i Facebook-gruppen «Alberta Aurora Chasers», og sammen døpte de lysfenomenet for «Steve».

Hva er «Steve»?

Men selv om fenomenet hadde fått et navn, og i tillegg ble undersøkt av NASA og National Science Foundation, visste man ikke hva «Steve» var for noe.

Helt til Bourassa delte sine bilder den 26. juli 2016.

Tilfeldigheter gjorde det slik at ESAs (European Space Agency) satellitt akkurat da fløy over området hvor Bourassa samtidig sto og fotograferte fenomenet. Takket være Bourassa hadde man for første gang nå bilder fra bakkenivå og fra satellitter av «Steve» samtidig.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Forskere har siden den gang forsket på bildene, og funnet ut at «Steve» kan hjelpe å forklare hvordan jordas magnetfelt fungerer og interagerer med ladede partikler i rommet. Funnene ble publisert i en rapport i Science Advances denne uka.

- Dette er et lysshow vi kan observere flere tusen kilometer fra bakken, sier Liz MacDonald.

- Det korresponderer med noe som skjer ute i rommet. Når vi samler inn data om «Steve», forstår vi mer om dets oppførsel og dets påvirkning på været i rommet.

- Ikke et vanlig nordlys

Rapporten viser at «Steve» ikke er et vanlig nordlys. Nordlys er ovalformet, varer i timevis og er som regel i fargene grønt, blått og rødt. Bourassa og de andre «hobbyforskerne» sa at «Steve» var lillafarget, med et tynt, bølgende grønnskjær formet som et gjerde. De rapporterte også å ha sett «Steve» synlig i alt fra 20 minutter til en time.

Det spesielle med «Steve» er detaljene. Det kanskje viktigste funnet er at «Steve» består av svært varme partikler kalt «sub auroral ion drift», eller SAID.

- Vi har studert SAID mye, men vi visste ikke at det kom med et synlig lys. Nå er kameraene våre sensitive nok til å plukke det opp, og folks øyne og intellekt var viktig for å anerkjenne viktigheten av dette, sier Eric Donovan, en av forfatterne av rapporten.

Ifølge Liz MacDonald er de to typene lysfenomener som to forskjellige typer iskrem. De oppstår på samme måte: Ladede partikler fra sola interagerer med solas magnetfelt.

- «Steve» kan hjelpe oss å forstå hvordan de kjemiske og fysiske prosessene i jordas øvre atmosfære noen ganger kan ha betydning for lavere delen av jordas atmosfære, sier MacDonald og legger til:

- Det gir oss god innsikt i hvordan jordas system fungerer i det store bildet.

SUPERMÅNEN: Det blir supermåne når to astronomiske fenomener opptrer samtidig: At månen er på sitt nærmeste punkt til jorda, samtidig som det er fullmåne. Dette skjedde for første gang på 68 år 13. november. Video: Reuters/ NTB Scanpix / AP Vis mer

Fornøyd «hobbyforsker»

Bourassa er fornøyd med å ha fått være med på å løse mysteriet som utspilte seg flere kilometer fra bakken:

- Det er håpet mitt at vårt bidrag kan studeres av forskere, slik at vi sammen kan løse mysteriet om «Steves» opprinnelse, fysikk og natur, sier han til NASA, og legger til at han synes resultatet er spennende:

- Det er spennende, fordi jo mer jeg lærer, desto flere spørsmål stiller jeg meg.

Navnet «Steve» var opprinnelig en hyllest til fenomenets oppdagere. Men nå er det STEVE - en forkortelse for «strong thermal emission velocity enhancement».