PLANET-BOOM: Tirsdag kveld kunngjorde NASA i en pressemelding at de ved hjelp av Kepler-teleskopet har funnet 1284 nye planeter. Hele ni av disse er teoretisk sett beboelige. Foto: NASAVis mer

NASA med historisk kunngjøring. Har funnet 1284 nye planeter

Ni kan være beboelige.

(Dagbladet): Tirsdag kveld kunngjorde NASA i en pressemelding at de ved hjelp av Kepler-teleskopet har funnet 1284 nye planeter. Hele ni av disse er teoretisk sett beboelige.

Funnet er historisk da det langt på vei dobler antallet planeter funnet av det banebrytende teleskopet som ble satt i sving i 2009.

21 beboelige planeter Med dagens funn, er det totale antallet planeter kjent utenfor vårt solsystem på 3264. Et ganske dramatisk antall om man tar i betraktning at den første ble oppdaget i 1989.

Av de 1284 planetene går NASA ut fra at 550 består av stein som jorda. Det er ni av disse som befinner seg i den såkalte «beboelige sonen» der flytende vann kan forekomme.

Dermed er det totale antallet kjente planeter som teoretisk sett kan inneha liv, nå 21.

- Gir oss håp Ellen Stofan er sjefsforsker ved NASAs hovedkvarter i Washington. Hun understreker viktigheten av dette funnet.

- Denne oppdagelsen gir oss håp om at det kan finnes en ny jordklode der ute, sier hun.

I tillegg til de 1284 man med trygghet går ut fra er planeter, har teleskopet funnet ytterligere 1327 himmellegemer som det er mer enn 50 prosent sannsynlighet for er planeter.

Paul Hertz ved NASAs astrofysikkavdeling sier at man før Kepler ikke visste om planeter var vanlig eller ei andre steder i universet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Takket være Kepler og hele forskningsmiljøet, vet vi nå at det kan være flere planeter enn stjerner. Denne kunnskapen er til hjelp for framtidige prosjekter som skal finne ut om vi er alene i universet, sier han.

«Dødsstjerne» Kepler-teleskopet har gjort en rekke bemerkelsesverdige funn etter at det ble operativt for sju år siden. Ett av dem var oppdagelsen av en «dødsstjerne» Star Wars-universet verdig.

Det ble i oktober observert et objekt i bane rundt den hvite dvergen, og at dette gikk i en slags dødsspiral da det sakte men sikkert ble revet i stykker.

- Dette er noe ingen mennesker har sett før. Vi ser et solsystem bli ødelagt, sa Andrew Vanderburg ved Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics i Cambridge. Han er hovedforfatter av den rykende ferske rapporten som publiseres i tidsskriftet Nature.

«Megastrukturer» Det var også Kepler-teleskopet som ble benyttet i den bemerkelsesverdige oppdagelsen tidligere samme høst. Da hadde Jason Wright, som til daglig holder til ved det anerkjente Penn State University i USA, lagt frem en teori om at de hadde oppdaget en stjerne med «fremmede megastrukturer» som gikk i bane rundt den.

- Jeg ble fascinert over hvordan det så ut. «Aliens» skal alltid være den siste hypotesen man jobber utfra, men dette ser ut som noe man forventer at en fremmed sivilisasjon kan bygge, sa han til det amerikanske magasinet The Atlantic.

Bakgrunnen for Wrights fascinasjon for akkurat denne stjerna, er en oppdagelse gjort av Tabetha Boyajian som arbeider som professor ved Yale.

- Aldri sett noe slikt Kepler-teleskopet fungerer slik at det måler lyset som kommer fra ulike stjerner. Er det små ujevnheter i disse kan det være en indikasjon på at det er planeter eller andre objekter som går i bane rundt nevnte stjerner. I alle fall om ujevnhetene kommer med regelmessige intervaller.

Allerede i 2011 begynte KIC 8462852 å vekke forskernes interesse, og den ble beskrevet som både «interessant» og «merkelig», men det er først nå, i en omfattende rapport, at de konkrete funnene blir kommentert. De gir indikasjoner på at det er en rekke objekter som kretser rundt stjerna, men den slår fast at det ikke er snakk om planeter det er snakk om.

Boyajian er også leder for en egen gruppe kalt «Planetjegerne» som bearbeider de enorme mengdene data fra teleskopet, og i rapporten presenterer hun en rekke forklaringer på hva som kan være årsaken til de spesielle målingene som kommer fra stjerna. Problemet er bare at ingen av dem er veldig troverdige.

- Vi har aldri sett noe slikt. Det var virkelig merkelig. Vi trodde først det måtte være feil i dataene vi hadde fått eller at teleskopet hadde beveget på seg, men alt var i orden.